fot. pixabay.com

Możliwość uzyskiwania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat i umożliwienie odbierania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h poza terenem zabudowanym – to niektóre z propozycji w przekazanym do konsultacji publicznych projekcie resortu infrastruktury.

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw. Zgodnie z propozycją resortu infrastruktury, prawo jazdy kat. B będą mogły uzyskać osoby, które ukończyły 17 lat, ale będą ich obowiązywały pewne ograniczenia i dwuletni okres próbny. W projekcie są też przepisy umożliwiające odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h także poza terenem zabudowanym i zwiększenia dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h.

Według autorów projektu nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo na drogach i poziom mobilności młodych osób. Propozycja – jak wskazali w uzasadnieniu – odpowiada także oczekiwaniom społecznym i uwzględnia postulaty instruktorów, egzaminatorów i środowiska kierowców zawodowych. Ponadto realizuje rekomendacje Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

W projekcie proponuje się obniżenie z 18 do 17 lat minimalnego wieku kierowcy w ramach prawa jazdy kat. B., przy jednoczesnym ograniczeniu możliwości kierowania pojazdami przez wzmocnienie nadzoru.

Prawo jazdy kat. B wydane osobie niemającej 18 lat będzie uprawniało wyłącznie do kierowania pojazdami do ukończenia 18 lat. Osoba taka będzie przez pół roku mogła prowadzić wyłącznie w towarzystwie pasażera siedzącego na przednim siedzeniu. Zasada ta nie będzie dotyczyła czterokołowców, czyli pojazdów o masie własnej do 550 kg transportujących rzeczy i o masie własnej do 400 kg przewożących ludzi.

Pasażer, którego towarzystwo jest wymagane, musi 25 lat i od co najmniej 5 lat prawo jazdy kat. B i nie mieć w ostatnich pięciu latach zakazu prowadzenia pojazdów. Nie może być pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka.

Wymogi te nie będą dotyczyły instruktorów i egzaminatorów, którzy uzyskali uprawnienia na podstawie odrębnych przepisów przed ukończeniem 25 lat i mają prawo jazdy kat. B krócej niż 5 lat.

Prawo jazdy wydane osobie poniżej 18 lat będzie opatrzone specjalnym kodem wskazującym na powyższe obowiązki.

Weryfikacja wieku, trzeźwości, uprawnień i niekaralności pasażera będzie obowiązkiem młodego kierowcy. Prowadzenie pojazdu bez pasażera spełniającego te wymogi traktowane będzie jak jazda bez uprawnień.

Regulacje w projekcie przewidują, że osoby, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kat. B, będą objęte dwuletnim okresem próbnym, a w przypadku nieletniego posiadacza prawa jazdy tej kategorii okres próbny będzie trwał od dnia uzyskania prawa jazdy do ukończenia 18 lat i następnie 2 lata jak u pozostałych kierowców.

W okresie próbnym kierujący pojazdem będą objęci surowszymi regulacjami: zakazem spożywania alkoholu lub środka działającego podobnie do niego; przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej. Nie będą mogły przewozić osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego. Dodatkowo osoby objęte okresem próbnym, które nie ukończyły 18 lat, będą mogły przewozić inne osoby nieletnie wyłącznie w towarzystwie dorosłego doświadczonego kierowcy.

Według autorów regulacji umożliwienie 17-latkom uzyskania prawa jazdy kat. B w powiązaniu z wprowadzeniem ograniczeń przyniesie poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach i będzie wspierało kształtowanie dobrych postaw i zachowań na drodze wśród młodych kierowców.

W okresie próbnym kierowca będzie zobowiązany odbyć kurs dokształcający z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego i praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym po upływie 4 miesięcy od dnia rozpoczęcia okresu próbnego, ale nie później niż przed upływem 12 miesięcy do dnia jego zakończenia. Po odbyciu takiego szkolenia kierowca będzie musiał przedstawić staroście zaświadczenia o ukończeniu szkolenia i kursu przed upływem okresu próbnego.

W związku z małą liczbą ośrodków doskonalenia techniki jazdy ośrodki te mają mieć możliwość zawierania porozumień o prowadzeniu takich szkoleń i kursów. Porozumienia mogłyby być zawierane z wojewódzkim ośrodkiem ruchu drogowego albo z ośrodkiem szkolenia kierowców mającym poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań.

W projekcie wprowadzono także nową przesłankę zatrzymania prawa jazdy. Odbierane ono będzie również za kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.

Projekt zakłada także usprawnienie procedury wydawania polskiego prawa jazdy na podstawie prawa jazdy zagranicznego i dopuszczenie złożenia wniosku o wydanie prawa jazdy przed spełnieniem wymogu rezydencji.

Projekt przewiduje dodanie nowej przesłanki odmowy wydania prawa jazdy i cofnięcia uprawnień za kierowanie pojazdem silnikowym bez uprawnień. Obecnie osoba, która kierowała pojazdem bez uprawnień, ma jedynie przedłużany okres, na który zatrzymano prawo jazdy – z 3 do 6 miesięcy.

Zgodnie z propozycją osoba, która kierowała pojazdem silnikowym w okresie trzymiesięcznego zatrzymania tymczasowego elektronicznego prawa jazdy albo w okresie zatrzymania tymczasowego elektronicznego prawa jazdy, nie otrzyma dokumentu prawa jazdy i będzie traktowana jak osoba z decyzja o cofnięciu uprawnienia.

Projekt zakłada też zwiększenia dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h.

Przewiduje się, że projektowana ustawa, z wyjątkiem niektórych przepisów, wejdzie w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia.

PAP/zn