Od dwudziestu lat opłata za pierwsze pół godziny wynosiła 50 groszy. Teraz tyle będzie kosztował pierwszy kwadrans postoju w Strefie. Za pierwsze pół godziny kierowcy zapłacą złotówkę, a opłata za pierwszą godzinę wzrośnie ze złotówki do dwóch złotych.
Odpowiednio o złotówkę wzrosną też opłaty za kolejne godziny parkowania. Na wtorkowej sesji rady miasta dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Pile Miron Tadych tłumaczył, że nowe stawki wejdą w życie po wielu latach, a ich wprowadzenie zbiega się z wymianą parkomatów, w których możliwa jest też płatność kartą:
- Pojawiło się czternaście nowych parkomatów. Stoją w tych samych miejscach. To, co się zmienia - to konieczność wprowadzania numeru rejestracyjnego zaparkowanego pojazdu, a także poszerzenie możliwości płatności o kartę płatniczą i BLIK - wyjaśnił.
Radni nie mieli uwag co do wzrostu stawek. Wątpliwości i kontrowersje wzbudził jednak zapis, że parkowanie aut elektrycznych i napędzanych wodorem jest bezpłatne. Anna Solarska z klubu Prawa i Sprawiedliwości przekonywała, że to „dzielenie społeczeństwa” i niesprawiedliwe rozwiązanie: - Nie zgadzam się na kolejne dzielenie społeczeństwa na biedniejszych, których nie stać na samochody elektryczne, i na ich posiadaczy.
To, że takie rozwiązanie działa w całym kraju i jest zgodne z ustawą o elektromobilności i unijnymi dyrektywami nie przekonało także radnej Marii Miler z klubu PiS: - Nie rozumiem dlaczego osoby, które posiadają „elektryki” mogą parkować bezpłatnie. Nie rozumiem, dlaczego mamy kierować się ustawą czy dyrektywami, skoro jest konstytucja. Artykuł 32. Konstytucji RP mówi, że wszyscy są równi wobec prawa.
Lucjan Szutkowski z Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej przekonywał przeciwników tego rozwiązania, że chodzi o promowanie pojazdów ekologicznych. Tłumaczył również, że odpłatność za parkowanie wymusza rotację aut w miejscach, gdzie brakuje miejsc parkingowych:
- Ta rotacja umożliwi sprawne funkcjonowanie wielu instytucji. Poza tym, chcemy działać na rzecz ekologii, wspierać posiadanie samochodów elektrycznych. Docelowo korzystanie z tych aut będzie znacznie korzystniejsze dla naszego zdrowia - powiedział.
Uchwała wprowadza dwie Podstrefy w pilskiej Strefie Płatnego Parkowania. W Podstrefie A, czyli przy placu Staszica, pierwsze pół godziny parkowania w ciągu doby - na konkretny numer rejestracyjny - pozostanie bezpłatne. W Podstrefie B parkowanie będzie płatne od początku.
Opłaty za parkowanie w Pile pobierane są od poniedziałku do piątku między 8.00 a 18.00. Nowe stawki wejdą w życie jeszcze w tym roku (uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego).
pg/aj