fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
fot. Przemysław Grabiński/Polskie Radio Koszalin
Po 41 latach maszyny Su-22 kończą służbę w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Przez lata brały udział w wielu kluczowych ćwiczeniach i operacjach. Dziś na lotnisku 12. Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu żegnali je m.in. spotterzy i miłośnicy lotnictwa.

Dziś jeden z ostatnich lotów samolotem Su-22 wykonał generał brygady pilot Maciej Trelka, były dowódca 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, który na Su-22 latał od ponad 31 lat

- Z tym samolotem wiąże się większość mojego zawodowego życia. Z nim byłem w Norwegii, Finlandii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, czy na Węgrzech. Z tym samolotem wstępowałem do NATO. Łza się w oku kręci, bo dawał on mi bardzo dużo radości, choć do łatwych się nie zaliczał - powiedział.

Jak dodał płk Roman Stefaniak, dowódca 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie, Su-22 to wymagający samolot: - On uczy człowieka pokory, ponieważ jest trudny w pilotażu. Nie ma komputera, więc nawigacja i wiele innych rzeczy należą do pilota. Ale to daje wielką frajdę, bo czujemy ten samolot.

Płk Stefaniak podkreślił, że dla 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie “pożegnanie” z Su-22 oznacza nowy etap i służbę na nowoczesnych samolotach: - Coś się kończy i coś zaczyna. Otrzymaliśmy wielką szansę - jesteśmy beneficjentem programów F-35 i FA-50. Łatwiej jest nam żegnać Su-22, wiedząc, że zachowana jest ciągłość, baza się rozwija, a personel będzie miał zapewnioną pracę.

Dziś, podczas “pożegnania”, trzy samoloty Su-22 przeleciały też nad garnizonami, w których służyły w minionych latach. Ich przelot można było obserwować nad Powidzem, Piłą, Świdwinem i Mirosławcem.

pg/ar

Posłuchaj

materiał Przemysława Grabińskiego