fot. Małgorzata Abramowicz/Polskie Radio Koszalin
Trzy debaty planarne i 16 paneli dyskusyjnych, w których udział wzięło około 500 uczestników to bilans X Kongresu Morskiego w Szczecinie.

Głównym tematem kongresu była branża offshore i jej znaczenie dla rozwoju polskich portów i bezpieczeństwa energetycznego kraju. Poruszono kwestię rozwoju projektów infrastrukturalnych związanych z dostępem do portów morskich od strony morza i lądu. Dużą część dyskusji zajął temat przemysłu stoczniowego, śródlądowych dróg wodnych, połączeń drogowych i kolejowych stanowiących integralną część europejskich korytarzy transportowych.

Jednym z ważniejszych wydarzeń drugiego dnia kongresu było podpisanie listu intencyjnego o współpracy pomiędzy Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA a Portem w Wenecji. 

Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury, odpowiedzialny za prace nad porozumieniem powiedział, że Polska ma bardzo dobrze rozwinięte połączenia transportowe z zachodu na wschód, a teraz trzeba skupić się na nowych kierunkach: - Musimy rozbudowywać szlaki północ-południe, czyli trasy S3, S7, czy autostradę A1. To skłania do współpracy z portami Adriatyku.

Pierwszymi wspólnymi działaniami będą: budowa terminala intermodalnego w Świnoujściu, rozwój współpracy promowej i intermodal, czyli połączenie transportu promowego z kolejowym.

Drugi list intencyjny dotyczy patronatu, którym Orlen objął Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu. Jak powiedział Grzegorz Szymoniuk z Orlen SA, to po Politechnice Morskiej kolejna placówka wchodząca pod opiekę spółki: - Można powiedzieć, że dążymy do synergii, aby absolwent szkoły średniej mógł zarówno pracować na obiektach grupy Orlen, jak i dalej się kształcić, np. na Politechnice Morskiej w Szczecinie, na kierunkach związanych z energetyką odnawialną.

Do tematu branży offshore w kontekście małych portów odniósł się wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk: - Większość polskich małych portów będzie uczestniczyło w tym procesie. Wśród nich będzie Kołobrzeg, który ma bardzo dobre położenie.

Najpierw jednak konieczne jest pozyskanie specjalnych jednostek i nabrzeży. Na to port w Kołobrzegu ma rok, ponieważ w 2025 roku zaczną powstawać pierwsze instalacje.

Więcej w relacji Małgorzaty Abramowicz.

ma/ar

20230628_122507.jpg
20230628_112024.jpg
20230628_092332.jpg
20230628_094328.jpg

Posłuchaj

relacja Małgorzaty Abramowicz