Kaszubskie Te Deum to pierwsze Te Deum napisane i skomponowane w języku kaszubskim. Język kaszubski w muzyce sakralnej pojawił się zupełnie niedawno, a nastąpiło to dopiero po roku 1999 – wtedy to Jan Paweł II pielgrzymując po Kaszubach, powiedział: „Drodzy bracia i siostry Kaszubi, strzeżcie tych wartości i tego dziedzictwa, które stanowią o Waszej tożsamości”. Słowa te do dzisiaj są przytaczane przez Kaszubów,  jako wskazówka do kultywowania swojej kultury.

„Kaszubskie Te Deum” zostało zamówione przez dyrygenta Sławomira Bronka w 2016 roku u ówczesnego studenta kompozycji w Gdańskiej Akademii Muzycznej Adama Disnera. Prawykonanie okazało się sukcesem a o procesie powstawania i towarzyszącej temu atmosferze mówią bohaterowie reportażu.

Niezwykle cenną wartością prezentowanego materiału jest analiza muzyczna „Kaszubskiego Te Deum” dokonana przez samego kompozytora.

Kompozytor Adam Diesner ur. 2 września 1991 r. w Pucku. Edukację muzyczną rozpoczął w 2004 r. pod kierunkiem Zbigniewa Pniewskiego – gdańskiego kompozytora. W 2010 r. ukończył Szkołę Muzyczną I st. im. S. Moniuszki w Pucku w klasie akordeonu, następnie kontynuował naukę w Szkole Muzycznej II st. im. Z. Noskowskiego w Gdyni. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalnościach: kompozycja w klasie prof. Andrzeja Dziadka (dyplom z wyróżnieniem), dyrygentura chóralna w klasie dra hab. Sławomira Bronka oraz Muzyka kościelna. Od 2016 r. jest członkiem zarządu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Od 2021 r. doktorantem tejże akademii.

Jest także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017/2018 i 2018/2019) oraz Marszałka Województwa Pomorskiego (2016/2017).

Laureatem kilkunastu konkursów kompozytorskich m.in. otrzymał:

  • III nagroda w 3 Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim NEW VISION w Nowym Jorku (2020),
  • II nagroda w Konkursie Kompozytorskim im. Stanisława Moniuszki Gdańsku (2018),
  • Laureat VIII Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego w Warszawie (2017),
  • Jest finalistą 57 Konkursu Młodych Kompozytorów im Tadeusza Bairda w Warszawie (2016),
  • Zdobywcą III nagrody w 5 Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie (2015) i I nagroda w Konkursie Kompozytorskim im. Henryka Hubertusa Jabłońskiego w Gdańsku (2015).
Kompozycje A. Diesnera wykonywano m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, w Teatrze Polskim w Warszawie, w Piwnicy pod Baranami w Krakowie, w Studio Koncertowym Radia Gdańsk, podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej Nowe Fale w Gdańsku, podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Rumi, Ogólnopolskiego Festiwalu Współczesnej Muzyki Chóralnej Music Everywhere w Gdańsku.

Obecnie Adam Diesner pracuje nad  Requiem Kaszubskim.

Dyrygent Sławomir Bronk: absolwent dyrygentury chóralnej, muzyki kościelnej (2006) oraz śpiewu solowego (dyplom z wyróżnieniem, 2015) w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Stopień doktora w zakresie dyrygentury uzyskał w 2011 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie, zaś doktora habilitowanego w 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

W 2006 roku powołał do życia Chór Kameralny Discantus, odnoszący sukcesy podczas konkursów i festiwali chóralnych w kraju i zagranicą. Na zamówienie Sławomira Bronka powstały liczne utwory na chór a cappella oraz wokalno-instrumentalne inspirowane folklorem kaszubskim lub do tekstów w tym języku. Ze swoimi zespołami wykonał kompozycje o charakterze sakralnym, takie jak: Kaszubskie Magnificat Michała Sławeckiego, Kaszubskie Te Deum Adama Diesnera, Kaszubskie Stabat Mater – Matczi serce i Missa Cassubiae Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Oddzielnym polem artystyczno-naukowych zainteresowań Sławomira Bronka jest semiologia gregoriańska, której zasady interpretacji poznawał podczas licznych seminariów i kursów we Włoszech, m.in. w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie. Z prowadzoną przez siebie studencką Scholą Cantorum gdańskiej Akademii Muzycznej podczas 65. Concorso Polifonico Internazionale Guido d’Arezzo uzyskał zwycięstwo w kategorii chorału gregoriańskiego. Sukces ten powtórzył z męskim zespołem Vox Intensa podczas Malta International Choir Festival 2017.

Jako wokalista i kameralista – kontratenor specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Brał udział w znaczących festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Forum Musicum we Wrocławiu, Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej. Koncertował z m.in. takimi zespołami jak: Wrocławska Orkiestra Barokowa, Kapela Świętogórska, Kapela Jasnogórska. Na stałe związany jest z białostockim Zespołem Muzyki Dawnej Diletto. Jako solista – kontratenor nie stroni od wykonawstwa muzyki współczesnej, ma na swoim koncie prawykonanie psalmów do tekstów w języku kaszubskim Anny Rocławskiej-Musiałczyk oraz Adama Diesnera. W maju 2019 roku brał udział w premierowym wykonaniu oratorium Marka Raczyńskiego pt. Angeli et Archangeli, wykonując partię Rafaela.

W reportażu wykorzystano fragmenty dzieła „Kaszubskie Te deum” Adama Diesnera w wykonaniu Orkiestry i Chóru Kameralnego Discantus i Scholi Cantorum Akademii Muzycznej w Gdańsku. Dyrygował Sławomir Bronk. Nagrania zrealizowano w kościele pw. Najświętszego Serca Maryi w Gdańsku.

Posłuchaj

„Kaszubskie te Deum” - Jarosław Banaś