Tunel ma długość prawie 1,5 km i w najgłębszym miejscu jest położony ok. 38 m p.p.m. W każdym kierunku jest po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Koszt budowy to ponad 900 mln zł.
W tunelu będzie obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h. Przestrzeganie przepisów będzie sprawdzane przez odcinkowy pomiar prędkości. Tunel wraz z dojazdami będzie monitorowany przez 143 kamery.
Po otwarciu tunelu pod Świną przestanie funkcjonować przeprawa promowa „Centrum” obsługiwana przez promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę „Warszów” promami Bielik.
W liście do uczestników uroczystości otwarcia tunelu prezydent Andrzej Duda podkreślił, że przeprawa pod Świną to najważniejsza w historii Świnoujścia inwestycja. „Po wielu dziesięcioleciach przestanie być ono jedynym polskim miastem, niemającym stałego połączenia drogowego z pozostałym terytorium naszego kraju” - napisał Andrzej Duda.
W ocenie prezydenta inwestycja ilustruje „cywilizacyjny przełom oraz zmianę filozofii rządzenia, jakie w ostatnich latach dokonały się w naszej ojczyźnie: nie dzielonej już na Polskę A i Polskę B, stawiającej sobie ambitne cele i dynamicznie się rozwijającej”.
Andrzej Duda zaznaczył, że duże inwestycje drogowe, kolejowe i lotnicze, energetyczne i przemysłowe nie tylko przynoszą wymierne korzyści poszczególnym regionom i pełnią funkcję kół zamachowych gospodarki narodowej, ale także wpływają na sposób myślenia obywateli. „Jestem przekonany, że ta nowoczesna, zaawansowana technologicznie inwestycja na wiele dziesięcioleci poprawi jakość życia mieszkańców Świnoujścia oraz odwiedzających ich gości” - dodał.
Podczas oficjalnego otwarcia wicepremier Jarosław Kaczyński nawiązywał do słów byłego prezydenta Lecha Kaczyńskiego, że Pomorze Zachodnie, to polska racja stanu: - Polska racja stanu to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność, jego gotowość do wykonywania wszelkich zadań. Jego gotowość do kierowania tym wielkim i ważnym, decydującym dla naszej przyszłości procesem doganiania przez Polaków, przez nasz naród poziomu życia, poziomu gospodarczego, kulturalnego tych wszystkich, którzy mieli na zachodzie Europy więcej historycznego szczęścia niż my.
- Ten proces trwa i to co dzisiaj się staje, otwarcie tego tunelu, a przedtem jego budowa, jest aktem, który odnosi się do Świnoujścia, do komfortu życia w tym mieście, do łączności z całym Pomorzem Zachodnim i całą Polską, ale odnosi się także do tych największych spraw naszego narodu - dodał wicepremier Kaczyński.
Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia wspomniał, że "realna szansa na budowę stałej przeprawy po raz pierwszy miała miejsce w lipcu 2007 r.", kiedy Świnoujście odwiedzili premier Jarosław Kaczyński oraz minister Joachim Brudziński: - Podczas krótkiej wizyty premier stwierdził, że Świnoujście należy przyłączyć do Polski.
- 30 czerwca 2023 r. to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy Uznam i Wolin w sposób trwały uzyskały stałe połączenie. Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski, jak to w 2007 r. powiedział pan premier Kaczyński, uznając, że budowa tunelu pod Świną to polska racja stanu - podkreślił Żmurkiewicz
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że ta inwestycja była możliwa dzięki współpracy rządu z samorządem: - Wszędzie tam, gdzie samorząd chce współpracować z rządem Prawa i Sprawiedliwości, te zadania się udają. Bez względu na poglądy samorządów, mimo trudności i kłopotów, te zadania się udają.
Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda zwrócił uwagę, że tego typu projekty mają pozytywny wpływ na lokalną gospodarkę: - Zarówno terminal im. Lecha Kaczyńskiego, jak i tunel powodują zwiększenie ruchu, zwiększenie możliwości i zwiększenie miejsc pracy - podkreślił.
Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji, koszaliński poseł PiS Paweł Szefernaker podkreślił, że to ważna dla Pomorza Zachodniego inwestycja: - Historia tworzy się na naszych oczach. W ten sposób spełnia się marzenie mieszkańców Świnoujścia, całego regionu i turystów, którzy w końcu będą mogli dojechać do polskiego kurortu nie korzystając z promu, tylko przejeżdżając tunelem pod Świną. Zajmie im to zaledwie dwie minuty.
Czesław Hoc, poseł PiS z Kołobrzegu przypomniał słowa byłego prezydenta: - Śp. prof. Lech Kaczyński powtarzał, że silne Pomorze Zachodnie jest polską racją stanu, a dzięki takim inwestycjom jak ta, staje się to rzeczywistością.
Posłanka Małgorzata Golińska, wiceminister klimatu i środowiska, podkreśliła że jej ugrupowanie zrealizowało ważną zapowiedź: - Wbrew różnym przeszkodom i temu, co mówili nasi poprzednicy udowodniliśmy, że się da realizować takie inwestycje.
- Dzięki tej przeprawie będziemy bardziej konkurencyjni dla naszych zachodnich sąsiadów w zakresie przyciągania zagranicznych turystów. W ten sposób realizujemy nasze główne zadanie, czyli dbanie o polskie interesy - zaznaczył Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.
Tak powstawał tunel w Świnoujściu
Przetarg na budowę tunelu ogłoszono w kwietniu 2016 roku. Drążenie pod Świną rozpoczęło się w marcu 2021 roku. Wówczas maszyna drążąca TBM wyruszyła z wyspy Uznam w kierunku wyspy Wolin. TBM to „wielki kret” o masie 2740 ton i długości 101 metrów, który zarówno drążył tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonywał obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów.
Do września 2021 roku udało się zakończyć zasadniczą część prac - powstały tunel miał 1,48 km długości i 12 metrów średnicy. W kolejnych miesiącach pracowano nad dwukierunkową jezdnią z pasami ruchu o szerokości 3,5 m i galerią ewakuacyjną poniżej.
Poza tunelem w ramach inwestycji budowany był również nowy układ drogowy, który połączył nowy obiekt z istniejącą siecią dróg. Zakres inwestycji obejmował także budowę dojazdów do tunelu w wykopie otwartym i tunelu wykonywanym metodą stropową.
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu było miasto Świnoujście, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pełniła rolę Inwestora zastępczego. Budowa tunelu jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość inwestycji to prawie 914 mln zł.
red./PAP




-
fot. Jarosław Ryfun/Polskie Radio Koszalin
-
fot. Jarosław Ryfun/Polskie Radio Koszalin
-
fot. Jarosław Ryfun/Polskie Radio Koszalin
-
fot. Jarosław Ryfun/Polskie Radio Koszalin
-
fot. Jarosław Ryfun/Polskie Radio Koszalin
-
fot. Jarosław Ryfun/Polskie Radio Koszalin


Posłuchaj
materiał Małgorzaty Abramowicz- 00:00:00 | 00:00:00
- 00:00:00 | 00:00:00
- 00:00:00 | 00:00:00
- 00:00:00 | 00:00:00
- 00:00:00 | 00:00:00
- 00:00:00 | 00:00:00