fot. Marek Borawski/KPRP
Maszyna drążąca tunel pod Świną, która w marcu tego roku wyruszyła z wyspy Uznam, osiągnęła drugi brzeg i znajduje się kilka metrów od komory odbiorczej na wyspie Wolin. Wydrążony przez „wielkiego kreta” tunel ma niemal 1,5 km długości. Wkrótce rozpocznie się demontaż maszyny i wykonywanie dalszych prac w tunelu.
Świnoujście to jedyne miasto w Polsce położone na 44 wyspach, z których największe zamieszkane to Uznam i Wolin. Obecnie jedynym połączeniem pomiędzy nimi są przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych. Podziemny tunel, który połączy wyspy Uznam i Wolin, rozwiąże te problemy i miasto zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski.
Maszyna TBM o masie 2740 ton i długości 101 metrów zarówno drążyła
tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonywała obudowę tunelu z
prefabrykowanych elementów. Całkowita długość
trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel wydrążony
pod Świną, ma 1,48 km długości i 12 metrów średnicy wewnętrznej.
Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o
szerokości 3,5 m, a poniżej jezdni powstanie galeria ewakuacyjna. Poza
tunelem w ramach inwestycji budowany jest również nowy układ drogowy,
który połączy tunel z istniejącą siecią dróg. Zakres inwestycji obejmuje
też budowę dojazdów do tunelu w wykopie otwartym i tunelu wykonywanym
metodą stropową.
Wydrążono już 1415 metrów #tunelŚwinoujście. Do zakończenia drążenia pozostało 69 metrów. Tak prezentuje się wydrążony obecnie tunel od wlotu do maszyny #TBM. #FunduszeUE #GDDKiA @MI_GOV_PL @RegioPoland pic.twitter.com/y7iKv8Zn8U
— GDDKiA Szczecin (@GDDKiA_Szczecin) September 10, 2021
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest
Świnoujście, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
pełni rolę Inwestora zastępczego. Budowa tunelu jest współfinansowana ze
środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość inwestycji to prawie 914 mln zł, z czego 775 mln zł pochodzi z Unii Europejskiej.
W czwartek na placu budowy byli m.in. prezydent Andrzej Duda i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
�� Tunel w Świnoujściu poprawi komunikację, poprawi życie mieszkańców - to epokowe wydarzenie; dowód na to, że obietnice są dotrzymywane. pic.twitter.com/sL3aNRdcEQ
— Kancelaria Prezydenta (@prezydentpl) September 16, 2021
Według prezydenta, tunel będzie niesłychanie ważny przede wszystkim
dla mieszkańców, ale także dla odwiedzających Świnoujście, bo "ułatwi
życie, usprawni komunikację, poprawi możliwości zaopatrzeniowe". - To jest naprawdę epokowe wydarzenie - ocenił Andrzej Duda.
Prezydent Duda stwierdził też, "to jest także kwestia symboliczna, że tu będzie to połączenie z resztą naszego kraju". - Dla mieszkańców tej części Polski to ma bardzo duże znaczenie, tak symboliczne, jak polityczne i strategiczne. Cieszę się, że ta inwestycja jest wreszcie po dziesięcioleciach zrealizowana; cieszę się, że obietnice są dotrzymywane - powiedział Duda.
Prezydent podkreślił, że "to jest wspólna inwestycja" i Świnoujście "partycypuje w kosztach budowy tego tunelu". - To jest ogromna kwota - miliard złotych, ale to inwestycja niezbędna. Niezbędną dla Rzeczpospolitej, dla mieszkańców. Dziękuję, że władze też się na nią zdecydowały i odważnie partycypują w kosztach, nie zrzucając tego tylko na Skarb Państwa - powiedział.
- Mieszkańcy i turyści od lat czekali na stałe połączenie drogowe między wyspami Wolin i Uznam. Teraz tunel staje się faktem. Każda część naszego kraju zasługuje na duże inwestycje. Na tym właśnie polega zrównoważony rozwój - dodał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
PAP