
Zaproszenie Jarosława Banasia przyjęli: Bartosz Bieńkowski (Prawo i Sprawiedliwość),Tomasz Tamborski (Twój Powiat, były starosta kołobrzeski) Ryszard Szufel (Platforma Obywatelska) i dr Mariusz Miedziński - Katedra Geografii Społeczno-Ekonomicznej UP w Słupsku.
Część pierwsza audycji na antenie Studia Kołobrzeg.
Dyskusja koncentruje się na dwóch kluczowych kwestiach dotyczących Kołobrzegu. Pierwszą z nich jest niejasna sytuacja na ulicy Reymonta, gdzie anulowane pozwolenie na budowę hotelu może prowadzić do niekontrolowanego handlu i braku nadzoru, budząc obawy uczestników panelu. Drugi temat to potencjalny wzrost liczby turystów do 18 tysięcy dziennie dzięki nowym połączeniom kolejowym, co jest postrzegane zarówno jako szansa na rozwój, jak i zagrożenie dla miasta. Goście audycji, przedstawiciele różnych opcji politycznych i ekspert, prezentują zróżnicowane poglądy na te wyzwania, zastanawiając się, jak przygotować Kołobrzeg na przyszłość w kontekście turystyki i infrastruktury.
Druga część audycji to podcast zatytułowany „Kołobrzeska Debata Samorządowa”.
Dyskutowano czy prognozowany napływ 18 tysięcy turystów dziennie koleją jest szansą, czy zagrożeniem dla miasta. Wyrażono obawy, że Kołobrzeg może stać się miastem, gdzie mieszkańcy będą głównie siłą usługową, a wysokie koszty życia staną się uciążliwe przy całorocznym natężeniu ruchu turystycznego, prowadząc do protestów podobnych do tych w południowej Europie. Z drugiej strony, zmiany klimatyczne sprawiają, że Kołobrzeg z umiarkowanym klimatem staje się coraz bardziej atrakcyjny dla turystów, co jest szansą, którą miasto musi wykorzystać.
Kolejny temat to koncepcja „drugiej nogi” dla gospodarki Kołobrzegu - rozwój portu. Pandemia COVID-19 uwidoczniła słabość Kołobrzegu jako miasta zależnego głównie od turystyki. Zaproponowano budowę nowego, dużego portu zewnętrznego (np. w Potrzelu) jako alternatywnej gałęzi gospodarki, łączącej Polskę ze Skandynawią, co byłoby najkrótszą drogą morską. Debatowano nad możliwościami rozbudowy istniejącego portu (przebudowa części zachodniej na basen sportowy i stanowisko promowe) versus budową zupełnie nowego portu. Stwierdzono, że rozbudowa portu w kierunku zachodnim jest nierealna z powodu ważnej infrastruktury wojskowej i krytycznej. Budowa nowego portu to koszt rzędu miliardów złotych (5-10 mld), co wykracza poza możliwości samorządu i wymagałoby decyzji rządu. Ubolewano nad spadkiem przeładunków w obecnym porcie.
Wizja rozwoju i infrastruktura: podkreślono, że Kołobrzeg potrzebuje długoterminowej wizji rozwoju, wykraczającej poza jedną kadencję, oraz interdyscyplinarnego, ponadpolitycznego podejścia. Zwrócono uwagę na konieczność dalszych zmian granic administracyjnych miasta, kontynuowania rozmów z decydentami kolejowymi, rozbudowy portu (nawet na początek w mniejszej skali) oraz szukania rozwiązań dla Podczela. Zasugerowano również wykorzystanie podatku CIT z morskich farm wiatrowych jako impuls rozwojowy. Wyrażono obawę, że w Kołobrzegu brakuje lidera z wizją na "XXII wiek" oraz że debata publiczna nad rozwojem miasta jest niewystarczająca.
„Kołobrzeska Debata Samorządowa” to cykl rozmów kołobrzeskich samorządowców w „Studiu Kołobrzeg”. Pierwszy kwadrans rozmów jest dostępny na antenie „Studia Kołobrzeg” i na naszym portalu. Druga część publikowana jest na portalu prk24.pl.
Start „Kołobrzeskiej Debaty Samorządowej” w każdy piątek o godzinie 9.10.
Posłuchaj
„Kołobrzeska Debata Samorządowa” - CZĘŚĆ 2- 00:00:00 | 00:00:00
- 00:00:00 | 00:00:00