fot. GDDKiA

Inwestycja, o długości 5,6 km, powstała w ciągu drogi krajowej nr 31 i pozwoli kierowcom w kilka minut ominąć Gryfino od wschodu.

Obwodnica Gryfina jest pierwszą w województwie zachodniopomorskim inwestycją wybudowaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

- Nowa trasa wyprowadzi tranzyt, głównie pojazdów ciężarowych, poza miasto i zmniejszy natężenie ruchu. Wygodna i komfortowa obwodnica poprawi komfort życia mieszkańców, którzy nareszcie odetchną od uciążliwego hałasu i spalin samochodów - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Droga krajowa nr 31 przebiega głównymi ulicami Gryfina (woj. zachodniopomorskie). Była to jedyna droga w południowej części miasta, przez co kumulował się na niej zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Na tym odcinku ulokowane były m.in. skrzyżowania, przejścia dla pieszych i wiadukt kolejowy, pod którym nie mogły przejeżdżać pojazdy wyższe niż 2,7 m.

Nowa trasa jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), przez co jadący tranzytem w kilka minut mogą ominąć Gryfino od wschodu.

W ramach inwestycji powstały cztery ronda: na początku i na końcu trasy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową (ul. Armii Krajowej). Wybudowano też dwa przejścia pod obwodnicą, którymi poprowadzono ścieżki pieszo-rowerowe i szlaki prowadzące z miasta do terenów leśnych. Powstało też jedno przejście dolne dla zwierząt.

W 2012 roku przebieg trasy został wyznaczony decyzją środowiskową, a od 2019 r. była przygotowywana dokumentacja koncepcyjna i wykonywane badania podłoża.

Umowę w formule „Projektuj i buduj” o wartości 74,77 mln zł Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w kwietniu 2021 r. z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wykonawca opracował projekty budowlane i uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwiło rozpoczęcie we wrześniu 2022 r. budowy drogi.

PAP/zas

fot. GDDKiA
fot. GDDKiA
źródło: GDDKiA
fot. GDDKiA