68 proc. pracowników uważa, że wprowadzenie narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji może przełożyć się na redukcję zatrudnienia - wynika z badania EY. 73 proc. badanych deklaruje, że miało styczność z AI, jednak tylko 44 proc. podnosi swoje kwalifikacje w tym zakresie.
Według badania, 73 proc. respondentów miała już do czynienia z technologią AI. 38 proc. zetknęło się z nią w życiu prywatnym, 12 proc. wyłącznie na gruncie zawodowym, a 23 proc. miało doświadczenia w obu tych obszarach. Dodatkowo, jak podano, narzędzia bazujące na AI są dużo popularniejsze wśród osób na stanowiskach menadżerskich (84 proc.) niż wśród pracowników na niższych szczeblach (67 proc.).
W informacji stwierdzono, że implementacja technologii AI w sferze biznesowej napotyka na wiele problemów. Jednym z nich jest bardzo restrykcyjna polityka wewnętrzna firmy; wśród badanych pracowników tylko 52 proc. ma pozwolenie na korzystanie z AI w pracy. Drugą barierą jest wysoka złożoność procesu implementacji – 67 proc. badanych wskazuje to jako problem wdrożenia AI w przedsiębiorstwie.
45 proc. przedsiębiorców, którzy wdrożyli AI w swojej firmie, deklaruje, że po implementacji zauważalny jest wzrost przychodów, ograniczenie kosztów bądź oba z tych zjawisk. Ponadto przedsiębiorstwa zauważają poprawę w obszarach takich jak IT (35 proc.), marketing (30 proc.) i cyberbezpieczeństwo (27 proc.).
Jak poinformowano, 68 proc. badanych pracowników twierdzi, że użycie AI może wpłynąć na redukcję zatrudnienia. 53 proc. uważa, że rozwój AI ma wpływ na wykonywaną przez nich pracę, a według 65 proc. wykonywane przez nich zadania zostaną kiedyś przejęte przez sztuczną inteligencję (wśród kadry menedżerskiej uznało tak blisko trzy czwarte osób - 72 proc.).
Zgodnie z wynikami badania, 42 proc. badanych przedsiębiorców twierdzi, że ich firma ma odpowiednią wiedzę, by wdrożyć AI i efektywnie jej używać. - Jedynymi krajami, w których większość ankietowanych odpowiedziała na to pytanie twierdząco, były Szwajcaria (58 proc.) i Włochy (52 proc.) - podkreślono.
Ponad połowa badanych pracowników (56 proc.) odpowiedziała, że nie podnosi swoich kompetencji w zakresie AI. Jednak 16 proc. doszkala się prywatnie, 16 proc. - zawodowo, a 12 proc. korzysta z obu sposobów. Częściej swoje kompetencje w tym zakresie podnosi kadra menedżerska (62 proc.) niż pracownicy na niższych szczeblach (36 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2024 r. na grupie 4 741 osób w dziewięciu europejskich krajach: Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Portugalii i Szwajcarii.
EY świadczy usługi audytorskie, doradztwa podatkowego, biznesowego, strategicznego i transakcyjnego. W Polsce zatrudnia 4 tys. specjalistów pracujących w biurach w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu.
PAP