fot. Ministerstwo Infrastruktury

We wtorek w Urzędzie Morskim w Gdyni podpisano umowę na projekt infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu.

Chodzi o umowę na opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Budowa Infrastruktury hydrotechnicznej na potrzeby inwestycji elektrowni jądrowej (EJ1) w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino” wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. W imieniu wykonawcy podpisał ją prezes lidera konsorcjum spółki Wuprohyd Piotr Cieślak oraz dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Umowa obejmuje projekt około kilometrowego, ażurowego pomostu, służącego do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej oraz fragment drogi technicznej. Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej, w tym koncepcji realizacyjnej wraz z analizą warunków hydrodynamicznych i ruchu rumowiska oraz analizą nawigacyjną z symulacją podejścia jednostki pływającej do MOLF (konstrukcja morska do rozładunku (Marine Off-Loading Facility "MOLF"), było możliwe po zakończeniu procedury zamówień publicznych.

Obecny na uroczystości minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że to niezwykle ważny moment w związku z budową pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. - Zrobiliśmy bardzo ważny krok jeśli chodzi o infrastrukturę morską. Została podpisana umowa na zaprojektowanie konstrukcji morskiej - pirsu, który jest niezbędny, jeśli chodzi o budowę i realizację inwestycji, którą jest budowa elektrowni jądrowej w Polsce - powiedział Klimczak i dodał, że to inwestycja strategiczna i niezwykle ważna dla Polski.

- Zaczynamy budowę elektrowni jądrowej, w której prace wkomponowane jest ministerstwo infrastruktury - zauważył Klimczak. Dodał, że ministerstwo odpowiada za trzy obszary funkcjonowania - infrastrukturę morską, kolejową i drogową. Minister powiedział też, że kilka dni temu ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie drogi łączącej elektrownię z drogą ekspresową S6 przy węźle Łęczyce k. Lęborka, która ma być zbudowana do 2028 r.

Na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od podpisania umowy. - Biorąc pod uwagę wymogi środowiska morskiego, konstrukcja budowli będzie ażurowa i będzie musiała spełniać odpowiednie wymagania materiałowe (określona liczba podpór, ich rozstaw, średnica pali, itp.). Określony zostanie jej wpływ na brzeg morski. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem modelowania numerycznego dla różnych scenariuszy falowania – poinformowała rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

W marcu bieżącego roku uzyskano decyzję zatwierdzającą projekt Robót Geologicznych, w celu określenia warunków geologiczno-inżynierski na potrzeby posadowienia konstrukcji morskiej MOLF.

Zaprojektowane rozwiązania konstrukcyjne będą musiały uwzględniać wyniki analizy nawigacyjnej z symulacją podejścia jednostek oraz parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne. Z budową konstrukcji morskiej MOLF związane będą również prace towarzyszące w postaci prac pogłębiarskich oraz wykonania toru podejściowego.

Zgodnie z założeniami uchwalonego w czerwcu 2023 roku Programu Wieloletniego oraz harmonogramu, oddanie konstrukcji do użytku planuje się w 2028 roku. Inwestycja jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 roku Programu Wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym.

W ramach środków z Programu Wieloletniego powstanie również nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz właśnie konstrukcja morska do rozładunku, do wybudowania której jako inwestora wskazano Urząd Morski w Gdyni. W lipcu 2023 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi porozumienie, określające zasady współpracy przy realizacji tej inwestycji.

PAP/zn