fot. PAP

80 procent najmłodszych badanych Polaków, woli wykonywać przelewy za pomocą aplikacji bankowej niż przy użyciu bankowości internetowej - wynika z badania „Polak w świecie bankowości elektronicznej”, opublikowanego przez Santander Consumer Bank.

„Polacy aktywnie korzystają zarówno z bankowości internetowej, jak i mobilnej” - poinformowali autorzy badania Santander Consumer Banku. Wskazali jednak, że ze względu na wygodę oraz przyzwyczajenie, pewne działania wykonują chętniej w aplikacji niż na laptopie i na odwrót. W wersji mobilnej dominuje sprawdzanie salda. Ponad 80 proc. respondentów wskazała na taką odpowiedź. Drugą najpopularniejszą usługą są płatności za zakupy w internecie, z czego szczególnie korzystają osoby w wieku 18-29 lat (92 procent).

Wskazano też, że co drugi ankietowany woli także wykonywać przelewy bankowe w aplikacji mobilnej. Dodano, że najczęściej (80 proc.) są to osoby z najmłodszej badanej grupy. „Odsetek ten spada wraz z wiekiem i już osoby po 60 roku życia (64 proc.) preferują realizowanie tego zadania w bankowości internetowej” - zauważyli autorzy raportu.

Wyniki badania pokazują, że aplikacje mobilne górują przy załatwianiu szybkich spraw i codziennych transakcji. Natomiast bankowość internetowa jest preferowana przez klientów przy - jak to ocenili autorzy raportu - „bardziej formalnych działaniach”.

Z bankowości internetowej, 60 proc. użytkowników korzysta by zmieniać dane. Wskazano też, że ponad połowa Polaków woli ustawiać stałe zlecenia oraz zakładać nowe konto lub lokatę przez panel klienta na laptopie. Jak zauważyli autorzy, wynik ten rośnie wraz z wiekiem i im starszy klient, tym bankowość internetowa zaczyna dominować. „Szczególnie widoczne jest to wśród seniorów” - wskazano. Jako kolejną aktywność, którą wskazywali respondenci w tym kanale jest wnioskowanie o kredyt (48 proc. badanych).

„Dane z naszego raportu pozwalają na wysnucie wniosku, że im młodszy klient, tym jest on bardziej online i woli wykonywać zadanie w aplikacji mobilnej, również te bardziej formalne. Z kolei bankowość internetowa jest głównym kanałem dla seniorów” - ocenił Wojciech Mikołajczyk, Product Owner z Santander Consumer Banku.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku - banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), prze-prowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 8 - 23 kwietnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z bankowości elektronicznej.

PAP/aś