fot. GDDKiA Szczecin
Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma PORR, która zobowiązała się wykonać zlecenie za 175,64 mln zł. W tym roku planowane jest podpisanie umowy. Oddanie obwodnicy do ruchu przewidziano w 2028 r.

Wykonawca będzie miał 17 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). - Zakładamy, że stanie się to w roku 2025, co pozwoli rozpocząć roboty, na które założono 22 miesiące. Z czasu realizacji wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Oddanie obwodnicy do ruchu przewidziano w 2028 r. - informuje Mateusz Grzeszczuk, rzecznik zachodniopomorskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wałcz od końca 2020 roku posiada obwodnicę w ciągu drogi S10. Przez miasto przebiega również DK22 i dopiero budowa obwodnicy w ciągu tej drogi pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się po drogach krajowych.

Uwarunkowania terenowe związane głównie z lokalizacją wokół Wałcza licznych jezior powodowały, że przebieg obwodnicy mógł być poprowadzony tylko po wschodniej stronie miasta. Nowa trasa ominie również położoną na południowy zachód od Wałcza miejscowość Strączno. W ramach inwestycji powstanie nowy węzeł na obwodnicy w ciągu S10, do którego włączy się obwodnica w ciągu DK22.

Obwodnica będzie trzynastokilometrową jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Na trasie powstaną dwa mosty, przejazd dla rowerzystów pod drogą, wiadukt na linią kolejową oraz wiadukt nad drogą S10 w ramach nowego węzła drogowego. Zaplanowano również realizację sześciu rond z drogami powiatowymi, gminnymi i drogą wojewódzką.


red./ar