
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła postępowanie przetargowe na wybór wykonawców trzech odcinków trasy S10 w województwie zachodniopomorskim: Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo, Recz - Cybowo oaz Cybowo - Łowicz Wałecki. Ich łączna długość to 36,1 km.
- Droga ekspresowa S10 otworzy komunikacyjnie Pomorze Zachodnie. Kończy się żmudny etap prac przygotowawczych, podczas którego ustalony został przebieg trasy. Dzisiaj ogłaszamy przetargi, które wyłonią wykonawców drogi pozwalającej na wyjazd ze Szczecina w kierunku Stargardu i dalej: w kierunku Suchania, Recza czy Kalisza Pomorskiego. Zgodnie z deklaracjami, łączymy Polskę siecią spójnych dróg szybkiego ruchu. Zyskuje na tym każdy region naszego kraju, również Pomorze Zachodnie - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Realizacja inwestycji, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku, planowana jest w formule Projektuj i buduj. Zgodnie z zakładanymi terminami w przyszłym roku planowane jest podpisanie umów, następnie zostaną opracowane projekty budowlane i uzyskane decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co pozwoli w roku 2025 na rozpoczęcie robót, a w 2028 zakończenie prac.
S10 Szczecin - Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Droga została podzielona na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).
Nowa droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ - przyszłym połączeniu S10 i S11 - zakończy się odcinek Szczecin - Piła. Na trasie przewidziano budowę jedenastu węzłów drogowych. Powstanie też pięć par Miejsc Obsługi Podróżnych i dwa Obwody Utrzymania Drogi.
Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
GDDKiA Szczecin/zn
