O planowanym na środę podpisaniu umowy z wykonawcą poinformował wiceszef MSWiA i koszaliński poseł PiS Paweł Szefernaker.
- Tę drogę realizujemy zgodnie z zapowiedziami naszego rządu - zakładaliśmy, że kolejnym odcinkiem po odcinku Koszalin - Bobolice będzie odcinek Bobolice - Szczecinek i tak się dzieje. Wyłoniony został wykonawca i jutro umowa na budowę tej drogi zostanie podpisana - powiedział Polskiemu Radiu Paweł Szefernaker.
Polityk ocenił, że S11 to "droga życia dla regionu": - Najważniejszy jest fakt, że zapewnione jest finansowanie budowy całej trasy - najpierw do Poznania, a następnie dalej - na Śląsk. Zgodnie z rządowym planem, ma ona powstać do 2030 roku. Z punktu widzenia naszego regionu, najistotniejszy jest jednak odcinek do Poznania, bo wówczas kierowcy będą mieli bardzo dobre połączenie z autostradą A2, a to umożliwi dojazd drogą szybkiego ruchu lub autostradą w prawie każdy region Polski.
Zdaniem posła budowa trasy S11 to także impuls rozwojowy dla środkowopomorskiej gospodarki: - To dobrze, że budowy tych dwóch odcinków "nachodzą na siebie". Dzięki temu, ci wszyscy m.in. z południa powiatu koszalińskiego, którzy dotychczas pracowali przy budowie pierwszego odcinka S11, nadal będą mieli pracę. A wybudowanie drogi spowoduje, że za parę lat w naszym regionie będą możliwe duże inwestycje.
O zakończeniu postępowania przetargowego dotyczącego 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała 6 lipca. Do przetargu wpłynęło sześć ofert - ich wartość wahała się od 1 107 do 1 280,9 mln zł. Wybrana została oferta firmy Intercor o wartości nieco ponad 1,1 mld zł.
Inwestycja będzie realizowana w formule optymalizuj i buduj, a wykonawca będzie miał 10 miesięcy na opracowanie projektów wykonawczych i 19 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych, na realizację robót. Zakończenie realizacji inwestycji zakładane jest w roku 2026.
Nowa S11 ma być dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe - Wierzchowo oraz Szczecinek Północ. Ten ostatni powstanie w miejscu obecnego ronda na północnym końcu obwodnicy Szczecinka.
Na południe od węzła Wierzchowo przewidziana jest realizacja pary miejsc obsługi podróżnych (tzw. MOP-ów). Obiekty te będą posiadały rezerwę pod budowę stacji paliw i restauracji. Przewidziano budowę 26 obiektów mostowych, w tym czterech górnych przejść dla zwierząt.
Odcinek Bobolice - Szczecinek połączy budowane obecnie odcinki drogi ekspresowej S11 Koszalin - Bobolice i obwodnicę Szczecinka. Będzie to ostatni fragment S11 budowany w województwie zachodniopomorskim.
We wrześniu oddany do użytku ma zostać odcinek S11 Koszalin - Bobolice. To 48 km. Droga budowana jest wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą. Kilka kilometrów na południe od węzła Koszalin Zachód powstaje para MOP-ów Niekłonice. Jest tam przewidziana rezerwa pod budowę w przyszłości stacji paliw i restauracji. Przed węzłem Kłanino, od strony Koszalina, powstaje para MOP Dargiń, na których będą parkingi i toalety. Przy węźle Bobolice powstaje natomiast obwód utrzymania drogi ekspresowej. Obecnie wykonywany jest budynek administracyjny i garażowy oraz parkingi i wiaty.
S11 Koszalin - Bobolice powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). W listopadzie 2022 roku inwestycja uzyskała dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.
Od 2019 roku kierowcy mogą korzystać 35,5 km wspólnego przebiegu S11 i S6 od Kołobrzegu do Koszalina wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód. W tym samym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka o długości 12 km.
S11 w przyszłości połączy środkowy odcinek wybrzeża Bałtyku, przez Poznań, z aglomeracją śląską. Powstanie do 2030 roku i po realizacji wszystkich odcinków, łączących cztery województwa, będzie liczyć około 550 km długości.
red./GDDKiA