fot. Aleksandra Śliwińska/Polskie Radio Koszalin
fot. Aleksandra Śliwińska/Polskie Radio Koszalin
fot. Aleksandra Śliwińska/Polskie Radio Koszalin
fot. Aleksandra Śliwińska/Polskie Radio Koszalin
fot. Aleksandra Śliwińska/Polskie Radio Koszalin
fot. Aleksandra Śliwińska/Polskie Radio Koszalin
fot. Jarosław Rochowicz/ Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Aleksandra Śliwińska/Polskie Radio Koszalin
W Hotelu Gromada zaproszeni goście i lokalni eksperci dyskutują o przyszłości regionu oraz szansach i wyzwaniach stojących przed Pomorzem Środkowym.

Ideą przedsięwzięcia jest wsłuchanie się w głos lokalnych społeczności oraz przedstawienie ich potrzeb ogólnopolskiej publiczności i decydentom politycznym. Dyskusja dotyczy m.in. turystyki, przemysłu oraz spraw międzynarodowych.

Kongres w Koszalinie jest organizowany w ramach cyklu regionalnych spotkań realizowanych przez Fundację Polska Wielki Projekt.

Jarosław Rochowicz: turystyka wpływa na wszystkie dziedziny życia

Prowadzącym piątkową debatę jest dziennikarz Polskiego Radia Koszalin Jarosław Rochowicz: - Turystyka to temat niezwykle rozbudowany, dlatego że wpływa na wszystkie dziedziny życia - począwszy od polityki, ekonomii, gospodarki po nawet relacje międzyludzkie. Dla naszego regionu turystyka jest niezwykle istotna, ponieważ znajdujemy się nad Bałtykiem. Produkt turystyczny powstaje właśnie na linii oddziaływania gmina-powiat-województwo-państwo. My skupiamy się jednak na lokalności. Zastanawiamy się, czy jesteśmy w stanie porzucić pewne drobne animozje polityczne, by mógł powstać wielowymiarowy projekt, który jest wizytówką danej gminy i może wpływać na cały region.

Jarosław Rochowicz, dziennikarz Polskiego Radia Koszalin
fot. prk24.pl

Robert Stępień: Uzdrowisko Połczyn to uznana marka w kraju

Wiceprezes Uzdrowiska Połczyn podkreślił, że placówka ma markę i historię sięgającą XVII wieku: - To właśnie wtedy odkryto wartości prozdrowotne tego miejsca i naszego „złota”, czyli borowiny. Z ostatnich badań wynika, że ta w Połczynie-Zdroju ma najlepsze lub jedne z najlepszych właściwości w kraju. Nieustannie musimy jednak pracować nad naszą marką. Wynika to z faktu, że trudniej jest przekonać kuracjusza do przyjazdu do Połczyna-Zdroju niż do nadmorskich miejscowości. Jednakże jak turysta do nas przyjedzie, jest zachwycony jakością usług naszego ośrodka.

Robert Stępień, wiceprezes uzdrowiska Połczyn
fot. Aleksandra Śliwińska/Polskie Radio Koszalin

Piotr Ostrowski: należy skuteczniej promować produkty regionalne

Piotr Ostrowski, prezes Polskiego Radia Koszalin, mówił m.in. o znaczeniu budowania marek produktów regionalnych: - Turystyka to – z oczywistych powodów - jeden z filarów rozwoju naszego regionu. Nasz pas wybrzeża rozwija się dynamicznie, ale jest jeszcze wiele do zrobienia. Jednym z zaniedbań jest brak woli czy umiejętności wypromowania produktów regionalnych. Na przykład rzeka Grabowa jest najczystszą w Polsce. W niej są wszystkie gatunki ryb łososiowatych. Dotychczas nie wypromowaliśmy jednak jej walorów. Ryby łososiowate z hodowli w Zielenicy są w najlepszych hotelach, a większość mieszkańców Koszalina czy Słupka nie słyszało o rzecze Grabowej. Inne przykłady lokalnych produktów to wytwory serowarni, masarni, czy wino z 22 winnic w regionie.

Prezes naszej rozgłośni podkreślił, że to samorządy powinny bardziej angażować się w promocję ich unikatowych walorów regionalnych: - Brakuje niestety skatalogowania tych produktów. To efekt braku wsparcia ze strony lokalnych organizacji turystycznych, w których często pracują ludzie nieprzygotowani, niekompetentni. To nie jest ich wina, ale samorządów, które nie potrafią zorganizować biur LOT-ów. To właśnie samorządy powinny być odpowiedzialne za promocję. Szukałbym rozwiązań prawnych, które – mówiąc najłagodniej – nakłoniłyby je do tego.

Piotr Ostrowski, prezes Polskiego Radia Koszalin
fot. Aleksandra Śliwińska/Polskie Radio Koszalin

Zbigniew Rokicki: wody termalne dałyby impuls do rozwoju Dąbek

Prezes stowarzyszenia Uzdrowisko Dąbki podkreślił, że istotnym elementem strategii uzdrowisk jest informacja: - Dąbki są maleńkie. Chcielibyśmy, aby informacja o naszym istnieniu bardzo szybko się rozchodziła, także na Koszalin. Co ciekawe, tylko 7 proc. koszalinian wie, gdzie znajduje się nasza miejscowość. Aby wypromować nasze uzdrowisko, staramy się m.in. organizować nadmorski bieg uzdrowiskowy oraz lobbować za budową ścieżki rowerowej między Dąbkami a Łazami. Chcemy również, aby u nas dokonano odwiertu wód termalnych, które dałyby impuls do rozwoju tego regionu.

Zbigniew Rokicki, prezes stowarzyszenia Uzdrowisko Dąbki
fot. Aleksandra Śliwińska/Polskie Radio Koszalin

Paweł Soloch: głównym europejskim celem jest teraz wspólne budowanie bezpieczeństwa

W czasie kongresu rozmawiano także o stosunkach międzynarodowych w Europie.

Paweł Soloch, doradca społeczny Prezydenta RP i były szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego mówił m.in. o wartościach w Europie: - Przed pandemią i wojną w Ukrainie w dyskursie europejskim dominowały w nadmiernym stopniu kwestie związane z obyczajowością, czy suwerennością narodową. Zagrożenie wojną, a wcześniej pandemia te proporcje odwracają. Naczelną wartością jest teraz bycie razem i wspólne budowanie bezpieczeństwa.

Paweł Soloch, doradca społeczny Prezydenta RP i były szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego
fot. Jarosław Rochowicz/Polskie Radio Koszalin
Czytaj więcej