fot. pixabay.com
Eksperci podkreślają, że zamiłowanie do ćwiczeń warto wykształcić w jak najmłodszym wieku, co potwierdzają rezultaty nowego badania przeprowadzonego przez szwajcarskich uczonych. Okazuje się, że aktywni fizycznie uczniowie nie tylko są sprawniejsi od unikających ruchu rówieśników, ale także uzyskują lepsze wyniki w matematyce i języku ojczystym.

Nikogo chyba nie trzeba specjalnie przekonywać, że warto prowadzić aktywny styl życia. Regularnie podejmowany wysiłek fizyczny nie tylko bowiem poprawia naszą sprawność ruchową, ale także tę intelektualną. A jest to szczególnie istotne w przypadku rozwijających się dzieci i młodzieży. Wziąć pod lupę wpływ uprawiania sportu na zdolności poznawcze u najmłodszych postanowili naukowcy z Uniwersytetu Genewskiego. Dowiedli oni, że dzięki aktywności fizycznej uczniowie lepiej radzą sobie w nauce.

Zespół uczonych zaprosił do swojego badania 193 uczniów w wieku od 8 do 12 lat. Uczestnicy mieli za zadanie wykonać test biegu wahadłowego, a następnie rozwiązać dziewięć zadań z zakresu matematyki oraz języka francuskiego, który jest językiem urzędowym szwajcarskiego kantonu Genewa. Zadania obejmowały rozumienie i wyrażanie tekstu, gramatykę, ortografię i słownictwo. Po przeanalizowaniu wyników badanych, naukowcy odkryli, że istnieje wyraźna korelacja między prawidłowym funkcjonowaniem układów oddechowego i krążenia oraz zdolnościami poznawczymi.

Okazało się, że częściej uprawiający sport, a co za tym idzie sprawniejsi fizycznie uczniowie osiągali znacznie lepsze rezultaty podczas rozwiązywania zadań z matematyki i języka ojczystego niż ich rówieśnicy, którzy na co dzień stronią od ruchu. Marc Yangüez, naukowiec z Uniwersytetu Genewskiego i główny autor badania podkreśla, że wysiłek fizyczny ma zbawienny wpływ na funkcje wykonawcze, czyli zestaw procesów poznawczych, które odgrywają istotną rolę w kontroli zachowania. Jak zaznacza badacz, pomagają one dzieciom w osiąganiu lepszych wyników w nauce.

- Istnieją trzy główne funkcje wykonawcze. Pierwsza to hamowanie poznawcze, które pozwala tłumić natrętne lub nieistotne myśli. Druga to elastyczność poznawcza, którą często nazywa się wielozadaniowością. Odnosi się ona do umiejętności elastycznego nawigowania między różnymi zadaniami. Trzecia funkcja to pamięć robocza, czyli zdolność do przechowywania informacji w naszych umysłach i korzystania z nich. Mamy nadzieję, że nasze odkrycie posłuży jako cenna wskazówka w konstruowaniu planu lekcji w szkołach. Apelujemy, by nie redukować liczby zajęć z wychowania fizycznego. Regularne uprawianie sportu pomoże bowiem dzieciom lepiej radzić sobie na egzaminach - konkluduje uczony.

PAP/aś