fot. pixabay.com
Analfabetyzm jest brakiem umiejętności pisania i czytania oraz wykonywania czterech podstawowych działań matematycznych u dorosłych. Procesem zmniejszającym analfabetyzm jest alfabetyzacja. Nasi goście rozmawiali m.in. o tym, skąd może on się brać oraz o zaskakująco dużej liczbie analfabetów w obecnych czasach.

Czy analfabetyzm wśród dorosłych to nie przypadkiem efekt systemu edukacji, przede wszystkim w tych mniejszych szkołach, na obszarach wiejskich. Czy to zjawisko jest tam szczególnie zauważane? Jak podkreśla Iwona Moszyńska dyrektor szkoły Podstawowej w Dunowie w gminie Świeszyno sami nauczyciele robią wszystko by dzieci umiały np. czytać ze zrozumieniem, ale tu dochodzi jeszcze kwestia środowiska rodzinnego i niestety, ale w ostatnim roku nauki zdalnej.

materiał Renaty Pacholczyk

Analfabetyzm - wydawałoby się, że zjawisko, które z sukcesem udało się zlikwidować dzięki systemowi powszechnej edukacji i wsparciu oferowanemu osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Okazuje się jednak, że brak umiejętności czytania „ze zrozumieniem” lub po prostu nieumiejętność czytania i pisania, wciąż dotyczy wielu osób. Potwierdza to Urszula Borzęcka, zastępca dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Koszalinie.

materiał Anny Popławskiej

Z problemem analfabetyzmu spotyka się także w swoim zawodowym życiu Agnieszka Dejna prowadząc browar spółdzielczy w Pucku, zatrudniająca osoby niepełnosprawne. Przez długi czas nie wiedziała dlaczego polecenia czy zadania wysyłane SMS-ami nie są wykonywane. Sprawa wydała się, kiedy zaczęliśmy realizować projekt nurkowy „Pojąć głębię” - mówi Agnieszka Dejna.

materiał Katarzyny Kużel

W Polsce proces popadania w funkcjonalny analfabetyzm zaczyna się tuż po ukończeniu szkoły podstawowej. Niestety, obecnie żyjemy w kulturze obrazu co sprzyja rozwojowi analfabetyzmu - uważa Zofia Grudzińska - nauczycielka, psycholożka oraz ekspert edukacji w Fundacji „Przestrzeń dla edukacji” w Warszawie.

materiał Anny Winnickiej