fot. Piotr Ostrowski
W 1921 roku, po przyłączeniu osady do Polski, rozpoczął się nowy okres w dziejach Gdyni. Wówczas rozpoczęto budowę portu morskiego, a pięć lat później, na mocy rozporządzenia rady ministrów, Gdynia otrzymała prawa miejskie. Co ciekawe, w 1921 roku miasto liczyło 126 mieszkańców, a w 1926 - aż 12 tys.

Budowa gdyńskiego portu - jego głównym projektantem był Tadeusz Wenda - przyspieszyła, gdy ministrem przemysłu i handlu został w 1926 roku Eugeniusz Kwiatkowski. Port zbudowano z powodu niestabilnej sytuacji w Wolnym Mieście Gdańsku, którego władze wrogo były nastawione do Polski.

W kwietniu 1923 roku nastąpiło otwarcie tymczasowego portu, a już w sierpniu wpłynął do niego pierwszy pełnomorski statek - SS Kentucky pod banderą francuską. Kolejne realizacje etapów budowy portu doprowadziły do powstania portu towarowego, rybackiego i pasażerskiego oraz stoczni.

W 1930 roku uruchomiono pierwszą regularną linię pasażerską Gdynia-Nowy Jork, a cztery lata później w Gdyni był największy port na Bałtyku pod względem wielkości przeładunków, a zarazem najnowocześniejszy Europie. W maju 1936 roku miasto liczyło 83 tys. mieszkańców, w grudniu tego samego roku 102 tys., zaś w 1939 roku już 127 tys. Gwałtowny wzrost liczby mieszkańców spowodowany był napływem rąk do pracy z całego prawie kraju. Z małej rybackiej wioski powstało w ciągu dziesięciu lat nowoczesne miasto z nowoczesną infrastrukturą, bogatym życiem kulturalnym i naukowym.

We wrześniu 1939 roku Gdynia dostała się pod okupację niemiecką. Niemcy zmienili nazwę miasta na Gotenhafen i wysiedlili prawie wszystkich Polaków. Gotenhafen było ważną bazą niemieckiej floty podwodnej, a pod koniec wojny - punktem ewakuacyjnym dla wojska i ludności cywilnej. II wojna światowa spowodowała znaczne zniszczenia portu i w niewielkiej mierze miasta. W 1945 roku miasto liczyło 74 tys. mieszkańców.

Kolejną ważną dziś rocznicą są zaślubiny Polski z Bałtykiem. 101 lat temu w Pucku generał Józef Haller, dowódca Frontu Pomorskiego, wrzucił do morza platynowy pierścień, podarowany przez polskich gdańszczan. Był to symboliczny akt powrotu naszego kraju nad Bałtyk.

red./Wikipedia/UM Gdynia/rz

fot. Piotr Ostrowski
fot. Piotr Ostrowski
fot. Piotr Ostrowski
fot. Piotr Ostrowski