fot. pixabay.com
Wszystko zależy od tego, kiedy Komisja Europejska przedstawi na piśmie swoją zgodę na złomowanie statków.

Na dokument czeka spółka Almex ze Szczecina - jedyna polska firma, która spełniła wymagania Komisji. Almex złomowała już statki, ale każda taka operacja była poprzedzona jednorazowym zezwoleniem wydawanym przez polskie władze.

Prezes spółki Almex, Wiesław Majewski powiedział Radiu Szczecin, że nie wiadomo jeszcze, kiedy będzie można rozpocząć prace. Jak podkreślił, jego firma nie otrzymała jeszcze oficjalnego pisma w tej sprawie.

W Europie Zachodniej stocznie złomowe to dobry biznes - mówi Rafał Zahorski, który zasiadał w Radzie Interesantów Portu Szczecin. Przywołuje przykład takich stoczni działających w Danii, które naprawiają i konserwują elementy rozebranych statków, a następnie sprzedają je z zyskiem na całym świecie.

Plany uruchomienia stoczni to dobra informacja dla regionu - mówi profesor Janusz Kozak, dziekan wydziału oceanotechniki i okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. Zaznacza, że taka stocznia da zatrudnienie wielu osobom, ożywi lokalną gospodarkę, co z kolei przełoży się na na płacone podatki.

W Szczecinie mogą być złomowane statki o wielkości do 120 metrów i nośności 6 tysięcy ton.

IAR/ar