fot.pixabay.com

Przygotowaliśmy projekt wspierania poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, w którym przygotowaliśmy 86 mln zł na szkolenia i granty dla poradni publicznych - powiedziała w Sejmie wiceszefowa MEN Izabela Ziętka. Chcemy, aby te jednostki stały się jednostkami wysoce specjalistycznymi - dodała.

Podczas piątkowego posiedzenia Komisji Edukacji i Nauki wysłuchano informacji ministra edukacji na temat rozwoju poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego.

Wiceszefowa MEN Izabela Ziętka zaznaczyła, że poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie będą zamykane. - Chcemy, aby te jednostki stały się jednostkami wysoce specjalistycznymi, które będą mogły udzielać pomocy dzieciom i młodzieży - dodała.

Poinformowała, że w ramach projektu wspierania poradnictwa przygotowano 86 mln zł na szkolenia i granty dla poradni publicznych. Zaznaczyła, że to ponad 100 tys. dla każdej z nich. Przekazała, że grantobiorcy zostali już wyłonieni. - Czekamy na podpisanie umów - dodała.

Ziętka zaznaczyła, że poradnie będą mogły wydać pieniądze według własnych potrzeb, np. na szkolenia dla pracowników, sprzęt komputerowy czy testy. - Nie chcemy z góry narzucać poradniom, jakie wyposażenie mają kupić, bo wiedzą najlepiej, czego potrzebują - podkreśliła.

Ziętka poinformowała, że zmiany zakładają stworzenie wagi dla poradni i standaryzację zatrudnienia w nich. Poradnie mają m.in. wspierać nauczycieli. - Trwają szkolenia, jeżeli chodzi o ocenę funkcjonalną, przygotowuję je ORE i IBE (...). Chcemy, aby każdy nauczyciel mógł doszkolić się w tym zakresie - dodała.

Wiceministra przekazała, że w konsultowaniu projektu wzięła udział każda poradnia psychologiczno-pedagogiczna w Polsce. Podsumowujące spotkanie, także w formule online, ma się odbyć w dniach 26-27 lutego.

Zgodnie z przekazaną przez wiceministrę informacją, obecnie funkcjonuje 580 poradni psychologiczno-pedagogicznych i 25 poradni specjalistycznych, czyli w sumie 605 poradni publicznych, a także 690 poradni psychologiczno-pedagogicznych i 38 poradni specjalistycznych, czyli 728 poradni niepublicznych.

Dodała, że trwają prace nad rozporządzeniem dotyczącym wydawania opinii i orzeczeń, które „znacznie skróci wzory dokumentów, przez co, myślę, że dość znacznie odciąży pracę poradni psychologiczno-pedagogicznych”.

Wiceministra przekazała, że w latach 2019-2023 znacznie wzrosła liczba diagnoz i w ogóle dokumentów wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Jak dodała, w latach 2019-2020 było to 812 tys. 586 diagnoz, 102 tys. 492 orzeczeń, 282 tys. 393 opinii, a w latach 2022-2023 - już 1 mln 78 tys. 963 diagnoz, 156 tys. orzeczeń i 374 tys. opinii.

Dodała, że poradnie udzielają w ciągu roku m.in. 107 tys. 793 porad, 75 tys. 346 konsultacji, 11 tys. 563 indywidualnych porad zawodowych, 10 tys. 124 indywidualnych porad zawodowych bez badań, 14 tys. 102 treningów, 190 tys. 822 warsztatów, 1 tys. 105 mediacji, 7 tys. 710 badań przesiewowych słuchu ogółem, 2 tys. 787 badań przesiewowych wzroku, 19 tys. 824 badań przesiewowych mowy,

Ziętka poinformowała, że terapią psychologiczną w poradniach objętych jest 37 tys. 163 dzieci i uczniów, psychoterapią - 11 tys. 660; terapią pedagogiczną, w tym zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi - 24 tys. 409, terapią logopedyczną - 66 tys. 186, socjoterapią - 4 tys. 346, ćwiczeniami rehabilitacyjnymi - 10 tys. 884, zajęciami z zakresu profilaktyki uzależnień - 16 tys. 109, zajęciami związanymi z trudnościami adaptycyjnymi - 12 tys. 439, zajęciami grupowymi aktywizującymi do wyboru kierunku kształcenia i zawodu - 49 tys. 957, innymi zajęciami o charakterze terapeutycznym - 60 tys. 318.

PAP