fot. Caritas
65 proc. Polaków myśli w grudniu o potrzebach innych ludzi – wynika z sondażu przeprowadzonego przez Fundację Świętego Mikołaja i agencję badawczą IMAS International. Może dlatego wiele akcji charytatywnych prowadzonych przed Bożym Narodzeniem znajduje darczyńców.

Dla 40 proc. badanych czynnikiem motywującym do pomocy są satysfakcja i radość, dla 34 proc. – poczucie powinności, a dla 33 proc. – wychowanie. 34,3 proc. osób biorących udział w badaniu Fundacji Świętego Mikołaja i IMAS International zadeklarowało, że przekazuje darowizny na cele charytatywne, 32,2 proc. – że kupuje produkty, z których dochód jest przeznaczany na wsparcie potrzebujących, a 11,1 proc. – że przekazuje prezenty osobom mniej zamożnym. Zbiórki w mediach społecznościowych i wolontariat to działania angażujące 5 proc. respondentów.

Jedną z najbardziej znanych akcji charytatywnych w Polsce jest Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom. W jej ramach dystrybuowane są wigilijne świece. Pozyskane w ten sposób pieniądze są przeznaczane na pomoc dzieciom z ubogich rodzin w Polsce. - Ponad 50 mln świec udało się rozprowadzić w ciągu tych trzech dekad trwania projektu - powiedziała zastępczyni dyrektora Caritasu Polska, organizatora akcji, Małgorzata Jarosz-Jarszewska. W 2023 r. dzięki dochodowi ze sprzedaży świec pomoc otrzymały 44 tys. dzieci, m.in. w formie letniego wypoczynku, wsparcia edukacyjnego lub codziennej opieki w świetlicach Caritasu.

W tym roku po raz 24. Stowarzyszenie WIOSNA zorganizowało "Szlachetną Paczkę". W tzw. weekend cudów 14-15 grudnia darczyńcy dostarczyli do magazynów paczki przygotowane z myślą o konkretnych potrzebach obdarowywanych. Pomoc trafiła do ponad 17 tys. rodzin w całej Polsce, w tym do 572 rodzin poszkodowanych przez wrześniową powódź. Łączna wartość paczek wyniosła prawie 72 mln zł. W środku znalazły się produkty pierwszej potrzeby, jak żywność i chemia gospodarcza, ale też sprzęty gospodarstwa domowego i zabawki, na których zakup osoby ubogie często nie mogą sobie pozwolić. - Kolejny raz pokazaliśmy osobom w kryzysie ubóstwa, że nie są same, że zawsze znajdą się ludzie chcący pomóc. To był trudny rok, ale razem potrafimy działać w ważnym celu i być w tym skuteczni - powiedziała prezeska Stowarzyszenia WIOSNA Joanna Sadzik.

W ramach akcji Święty Mikołaj dla Seniora organizowanej przez fundację o tej samej nazwie ponad 18 tys. mieszkańców domów opieki społecznej z całej Polski napisało listy do mikołaja. Prosili w nich o m.in. kawę, słodycze, krzyżówki, nowe piżamy czy ciepły koc. Wśród świątecznych pragnień seniorów znalazły się też wycieczka w góry, ławeczka ogrodowa i wsparcie psychologiczne. Listy zostały opublikowane na stronie fundacji, która jest także platformą usprawniającą pomoc i zrzeszającą darczyńców. Prezenty trafiły do seniorów w grudniu.

Federacja Polskich Banków Żywności podczas tegorocznej Świątecznej Zbiórki Żywności zgromadziła ponad 300 ton produktów spożywczych. Podczas zbiórek w sklepach darczyńcy umieszczali w specjalnych koszach żywność o długim terminie ważności: olej, mąkę, cukier, makaron, ryż i konserwy. Te zostaną przekazane organizacjom i instytucjom społecznym i trafią m.in. do jadłodajni, świetlic środowiskowych, hospicjów i domów dziecka.

Stowarzyszenie Mali Bracia Ubogich zorganizowało akcję Podaruj Wigilię. Dzięki wpłatom za pośrednictwem strony fundacji i portalu siepomaga.pl, organizowane są spotkania świąteczne dla osób żyjących samotnie, zwykle po 80. i 90. roku życia. Koszt posiłku dla seniora to 100 zł, transportu – 60 zł (lub 600 zł, jeśli jest to osoba poruszająca się na wózku), a prezentu – 75 zł. Wpłaty po 25 zł pozwolą na sprezentowanie seniorom pamiątkowych zdjęć.

PAP/ar