Samorząd zapowiada, że zamierza w krótkim czasie zakończyć przebudowę całej sieci dróg wojewódzkich. Inwestycje mają być realizowane zarówno z wykorzystaniem środków zewnętrznych, jak i własnych.
- Ponad dekadę temu ogłosiłem, że mamy aspiracje być pierwszym województwem w Polsce, które ma zmodernizowany tabor do obsługi kolejowych połączeń regionalnych i ten cel udało się zrealizować – mówił marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, przedstawiając program „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze”.
Ogłosił, że podobny cel przyświeca przebudowie zachodniopomorskiej sieci dróg wojewódzkich. Ta liczy prawie 2,2 tys, kilometrów, z czego ok. 1,5 km udało się już zmodernizować. Do remontu pozostało ponad 600 kilometrów. Plan zakłada, że je zostaną wyremontowane do końca 2028 r.
- Program nazwaliśmy „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze”. Chcemy, aby nasze drogi były jak najlepsze oraz żeby były naszą wizytówką i naszym znakiem rozpoznawczym, tak jak naszym znakiem rozpoznawczym są nasze nowoczesne pociągi. Dlatego, po pierwsze, nie zapominamy o funduszach unijnych. Prawie 600 mln zł to będą środki, które w perspektywie finansowej do 2029 r. mogą być realizowane. Zakładamy, że wszystkie prace zrealizujemy wcześniej, tym bardziej, że część już jest realizowana, albo oczekujemy na rozstrzygnięcie przetargów - mówi marszałek Olgierd Geblewicz.
Planowane przez władze województwa inwestycje mają być realizowane z wykorzystaniem środków zewnętrznych oraz własnych. Są podzielone na kilka grup ze względu na sposób finansowania.
Pierwsza grupa, dofinansowana z funduszy europejskich, zakłada remont:
- DW102 Lędzin-Trzebiatów,
- DW102 Trzebiatów-Kołobrzeg,
- DW151 Recz-Choszczno,
- DW152 Świdwin-Połczyn-Zdrój,
- DW163 Połczyn-Zdrój-Czaplinek (etap III),
- DW203 Darłowo-granica województwa,
- budowę obejścia Szczecinka w ciągu drogi 172 (etap II).
Inwestycje będą kosztować łącznie 784 mln zł, z czego 591 mln zł pokryją środki UE.
Kolejna grupa inwestycji ma zostać dofinansowana z rządowych programów: Polskiego Ładu i Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Ich wartość wynosi łącznie 475 milionów, z czego rządowe wsparcie sięga 259 mln zł. Remont obejmie:
- DW125 Bielon, Golice, Moryń – przejścia przez miejscowości,
- DW148 Łobez-Zajezierze,
- DW152 Stargard-Świdwin,
- DW163 Połczyn Zdrój-Czaplinek (etap II),
- DW171 Bobolice-Czechy,
- obwodnicę Pyrzyc,
- obwodnicę Gryfic.
Remonty w ramach kolejnej grupy, którą twórcy planu mianowali jako „Wielki plan przebudowy odcinków szlakowych na lata 2025-2028”, mają kosztować miliard złotych. 105 inwestycji obejmujących drogi wojewódzkie nr: 103, 105, 106, 108, 112, 113, 114, 115, 119, 120, 121, 122, 124, 125, 126, 127, 144, 147, 148, 151, 152, 156, 160, 162, 163, 167, 171, 172, 173, 175, 177, 178, 179, 205, 206, ma zostać sfinansowanych z budżetu województwa.
- Ponieważ pracujemy obecnie nad przyszłorocznym budżetem, ale również Wieloletnią Prognozą Finansową uznaliśmy, że to jest ten moment, kiedy będziemy chcieli przekonać radnych do tego, aby powiedzieć „tak” dla naszego ambitnego programu. Miliard złotych z naszego budżetu chcemy przeznaczyć po to, żeby zakończyć wielki projekt modernizacji dróg i głęboko wierzę w to, że ten projekt będzie się cieszył pełnym poparciem - przekazał marszałek Olgierd Geblewicz.
Plan na przyszły rok zakłada, że uda się przebudować 145 km dróg za łączną kwotę 250 mln zł. Jeszcze w tym roku ogłoszone zostaną pierwsze przetargi na 84 km dróg wojewódzkich, by prace mogły ruszyć na przełomie marca i kwietnia 2025 r. Drugi etap to postępowania przetargowe, które zostaną ogłoszone wiosną 2025 r. i ten etap będzie obejmował 61 km dróg wojewódzkich.
- Te wszystkie odcinki zostały wytypowane przez ZZDW, zostały także skonsultowane z wójtami, burmistrzami i radnymi. To są odcinki, na których prace w 2025 r. są naprawdę niezbędne – mówił wicemarszałek Jakub Kowalik.
red.