fot. PAP/Lech Muszyński

Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło dotychczas około 700 wniosków od osób z czterech województw dotkniętych powodzią. Większość z nich, bo blisko 500, dotyczy nowego terminu płatności składek – poinformował w piątek rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

- Na podstawie rozporządzeń w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego, według stanu na 27 września 2024 roku do ZUS złożono łącznie około 700 wniosków – przekazał rzecznik ZUS.

We wtorek ZUS informował o ponad 250 wnioskach o pomoc.

Rzecznik wskazał, że większość, bo prawie 500 wniosków, dotyczy nowego terminu płatności składek. Pozostałe odnoszą się do umorzenia należności z tytułu składek, rozłożenia ich na raty i zmiany warunków umowy w sprawie rozłożenia należności na raty.

ZUS przypomina również o pomocy dla przedsiębiorców, którzy ucierpieli w powodzi. Mogą oni opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. w terminie do 15 września 2025 r. Muszą tylko złożyć oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź. Od opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę.

Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia mogą też wystąpić do ZUS z wnioskiem o ich umorzenie. Żebrowski wyjaśnił, że zakład może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, bo niosłoby to za sobą zbyt ciężkie skutki dla niego i jego rodziny.

Chodzi o przypadek, gdy przedsiębiorca poniesie straty materialne w wyniku klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, które powodują, że po opłaceniu należności z tytułu składek zobowiązany nie mógłby dalej prowadzić działalności.

Rzecznik przypomniał, że od 18 września do 4 października 2024 r. w godz. 8–15 pod specjalnymi numerami telefonu 33-825-31-34 i 76-876-45-76 przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek.

Płatnicy składek z terenów objętych powodzią nie zostali zwolnieni z obowiązku przekazania do ZUS kompletów rozliczeniowych za bieżące okresy. Zakład zaznacza, że te osoby, które będą miały problem z ich złożeniem, mogą je przekazać do ZUS później. Jeśli przedsiębiorca nie przekaże dokumentów rozliczeniowych za dany miesiąc, wówczas wymiar składek zostanie utworzony z urzędu. Płatnik zostanie o tym poinformowany na PUE ZUS/eZUS.

PAP/zn