fot.pixabay.com

73 proc. klientów sklepów on-line korzysta z odroczonych płatności BNPL - wynika z opublikowanego w środę raportu CRIF. Jednocześnie roślinie liczba osób, które spóźniają się ze spłatą zobowiązań co najmniej trzy miesiące - dodano.

Z informacji CRIF wynika, że w 2023 roku z odroczonych płatności BNPL (Buy Now Pay Later) korzystało już 73 proc. klientów robiących zakupy w sklepach internetowych, czyli o 33 proc. więcej niż w 2022 r. Wzrosła też kwota średniego takie zobowiązania: z 295 zł w 2022 roku do 355 zł w 2023 r.

Jednocześnie wraz z rosnącą popularnością odroczonych płatności zmniejsza się średnia kwota tradycyjnie zaciąganych pożyczek. Jeszcze w 2022 r. stanowiły one 60 proc. wszystkich zobowiązań, natomiast rok później - 27 proc. "Średnia wartość wszystkich zobowiązań w sektorze BNPL to wzrost r./r. z 11 do 22 proc., a w sektorze pożyczek spadek z 89 do 78 proc." - podano.

- Konsumenci zaciągają mniej zobowiązań pożyczkowych, ponieważ są w stanie finansować swoje doraźne potrzeby za pomocą odroczonych płatności" - wyjaśnił menadżer CRIF Kamil Gosławski. Zauważył jednak, że nie wszyscy użytkownicy BNPL spłacają swoje zobowiązania w terminie. "W grupie 12 proc. użytkowników BNPL, którzy spóźniają się ze spłatą aż 73 proc. konsumentów ma ponad 91-dniowe opóźnienie - wskazał. Dodał, że należności te są bardzo trudne do odzyskania i w wielu przypadkach konieczne może okazać się wsparcie firm windykacyjnych.

Z danych CRIF wynika, że najczęściej z odroczonych płatności korzystają osoby wieku 25-34 lata, który stanowią 67 proc. użytkowników BNPL, ale wysoka popularność odroczonych płatności utrzymuje się także w pozostałych grupach wiekowych, do 54. roku życia. Odwrotny trend występuje natomiast w pożyczkach. Osoby po 65. roku życia mają 76 proc. udział w tego typu zobowiązaniach, natomiast 25-34 latkowie - 25 proc.

Gosławski ocenił, że młodzi konsumenci chętniej korzystają z zakupów online niż osoby starsze, które mogą czuć się mniej swobodnie w cyfrowym świecie. Z kolei w młodszym wieku - jak wskazał - odroczone płatności rozłożone na raty są sposobem na pozyskanie towarów, na które młodzi nie mogą sobie pozwolić przy jednorazowej płatności.

Z danych CRIF wynika, że w 2023 r. 67 proc. klientów pożyczkowych i BNPL korzystało z usług tylko jednej firmy - o 37 proc. więcej niż w 2022 r., kiedy zobowiązanie wyłącznie w jednej firmie posiadało 30 proc. klientów.

CRIF to międzynarodowa grupa zajmująca się m.in. analizą usług finansowych.

PAP/lp