
fot. Ministerstwo Infrastruktury/Twitter
Uroczyste otwarcie gazociągu nastąpi 27 września. Jego pełna przepustowość na poziomie 10 miliardów metrów sześciennych rocznie ma być osiągnięta w styczniu 2023 roku.
O tej inwestycji mówił w środę w Parnowie wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk: - Dywersyfikacja gazowa opiera się na dwóch ogromnych inwestycjach. Pierwszą jest budowa terminala LNG, a drugą - Baltic Pipe. Rurociąg będzie dostarczał ok. 10 miliardów sześciennych gazu ziemnego z Norwegii poprzez interkonektor w Danii. W obliczu sytuacji wywołanej agresją Putina na Ukrainę Polska jest krajem bezpiecznym pod kątem dostaw gazu.
Na początku czerwca 2022 r. w siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście odbyło się publiczne otwarcie ofert w postępowaniu mającym na celu zawarcie umowy przedwstępnej dotyczącej prowadzenia terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
- Realizujemy ten przetarg. Chcemy w tym roku podpisać umowę i rozpocząć budowę terminala, nie zważając na żadne pohukiwania strony niemieckiej. Mówimy o półtora miliona TEU, co ma pokryć zapotrzebowanie Polski Zachodniej. W ramach inwestycji planujemy też głębokowodny tor żeglugowy do 17 metrów po Zatoce Pomorskiej - powiedział wiceminister Gróbarczyk.
Terminal ma powstać na wschód od gazoportu w Świnoujściu. Gdy zostanie wybudowany, to do portu będą mogły zawijać kontenerowce o długości nawet 400 metrów.
aw/ar