fot. PAP/Marcin Bielecki
To jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej nie tylko w kraju, ale i w Europie. W programie tegorocznej edycji zaplanowano poruszenie kwestii m.in. rozwoju projektów infrastrukturalnych związanych z dostępem do portów morskich, przyszłości przemysłu stoczniowego i offshore, czy rozwoju połączeń drogowych i kolejowych.

Kongres organizowany przez Klaster Morski Pomorza Zachodniego otworzył list premiera Mateusza Morawieckiego, skierowany do uczestników wydarzenia. Premier podkreślił znaczenie zainicjowanego w ostatnich tygodniach Programu Rozwoju Portów Morskich do 2030 roku. - Zadaniem opracowanego programu wieloletniego, będzie zapewnienie właściwego finansowania inwestycji w naszych portach morskich z uwzględnieniem światowych kierunków ich rozwoju. Pozwoli nam to uczynić kolejny ważny i przemyślany krok ku wzmocnieniu polskiej gospodarki morskiej - odczytano z listu.

Gościem specjalnym Kongresu jest wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który nawiązał do znaczenia Polski w obecnej sytuacji geopolitycznej: - Nie ulega żadnej wątpliwości, że Polska jest hubem wolności, który kieruje przepływem ładunków z różnych części Europy. Gospodarka morska pełni także istotną rolę pod względem bezpieczeństwa energetycznego, bowiem wpływające do naszych portów ładunki, zabezpieczają nas pod kątem paliwa, gazu, czy węgla - zaznaczył.

Wojewoda Zachodniopomorski Zbigniew Bogucki przypomniał, że wiele zrealizowanych inwestycji swój początek miało właśnie podczas Kongresów Morskich: - Mówimy tu m.in. o przekopie Mierzei Wiślanej, która pozwoli nam uniezależnić się od wód rosyjskich. To pokazuje, że kwestie poruszane w czasie Kongresu mają sens, a czasami wyprzedzają pewne fakty.
Podczas zaplanowanych spotkań i debat poruszona zostanie również przyszłość przemysłu stoczniowego. Do tej kwestii odniosła się Małgorzata Jacyna-Witt, członkini Rady Nadzorczej Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”: - Przemysł stoczniowy będzie się w Polsce nadal rozwijać, dlatego potrzebna jest pomoc Skarbu Państwa. Jak pokazał przykład stoczni niemieckich, próba prywatyzacji tej branży może się skończyć jej kryzysem - podkreśliła.

Na drugi dzień kongresu zaplanowano dyskusje związane z bezpieczeństwem energetycznym, logistyką, ubezpieczeniami, digitalizacją w branży morskiej, a także spotkania dotyczące edukacji morskiej, zagadnień finansowych, legislacyjnych, prawnych czy związanych z ochroną środowiska.

ma/zn

Posłuchaj

relacja Małgorzaty Abramowicz