fot. PAP/Mateusz Marek
We wtorek Straż Graniczna podpisała trzy duże umowy na wykonanie na granicy polsko-białoruskiej 186-kilometrowej zapory o wysokości 5,5 metra.
Gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska, zastępca komendanta głównego SG podkreśliła, że budowa zapory to inwestycja strategiczna: - To największa w historii straży granicznej inwestycja budowlana. Bardzo się cieszę, że w tak krótkim okresie - w przeciągu dwóch miesięcy, udało nam się wypracować rozwiązania i zakontraktować budowę bariery.
Zastępca komendanta głównego SG przedstawiła również szczegóły dotyczące budowy zabezpieczenia na granicy z Białorusią: - Budowa bariery realizowana będzie na odcinku ponad 186 km i zostanie podzielona na cztery odcinki. Ma to na celu maksymalne skrócenie czasu realizacji budowy i prowadzenie równolegle prac budowlanych.
Budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej to skutek wejścia w życie ustawy o budowie zabezpieczenia granicy państwowej. Ustawa, która zaczęła obowiązywać 4 listopada 2021 r. określa zasady realizacji budowy zabezpieczenia granicy, będącej zarazem zewnętrzną granicą Unii Europejskiej.
Zapora powstanie na długości około 186 km wzdłuż granicy z Białorusią. Część granicy, gdzie powstanie zabezpieczenie, została podzielona na cztery odcinki. Firma BUDIMEX SA będzie odpowiedzialna za budowę zapory na odcinkach o łącznej długości 105,55 km (odcinek 1 - 54,82 km oraz odcinek 2 - 50,73 km). Natomiast konsorcjum firm UNIBEP SA i BUDREX Sp. z o.o. zbuduje zabezpieczenie na odcinkach o łącznej długości 80,70 km (odcinek 3 - 36,70 km oraz odcinek 4 - 43,97 km). Na każdym z odcinków prace będą prowadzone w systemie trzyzmianowym.
Łącznie na wykonanie wszystkich prac zakontraktowano kwotę ponad 1 miliarda 233 milionów złotych. Z tych środków zostaną sfinansowane: wykonanie stalowych przęseł (ponad 589 milionów złotych) oraz roboty budowlane (ponad 644 miliony złotych).
PAP/aj