fot. PAP/Mateusz Marek
We wtorek Straż Graniczna podpisała trzy duże umowy na wykonanie na granicy polsko-białoruskiej 186-kilometrowej zapory o wysokości 5,5 metra.

Gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska, zastępca komendanta głównego SG podkreśliła, że budowa zapory to inwestycja strategiczna: - To największa w historii straży granicznej inwestycja budowlana. Bardzo się cieszę, że w tak krótkim okresie - w przeciągu dwóch miesięcy, udało nam się wypracować rozwiązania i zakontraktować budowę bariery.


Zastępca komendanta głównego SG przedstawiła również szczegóły dotyczące budowy zabezpieczenia na granicy z Białorusią: - Budowa bariery realizowana będzie na odcinku ponad 186 km i zostanie podzielona na cztery odcinki. Ma to na celu maksymalne skrócenie czasu realizacji budowy i prowadzenie równolegle prac budowlanych.

Budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej to skutek wejścia w życie ustawy o budowie zabezpieczenia granicy państwowej. Ustawa, która zaczęła obowiązywać 4 listopada 2021 r. określa zasady realizacji budowy zabezpieczenia granicy, będącej zarazem zewnętrzną granicą Unii Europejskiej.

Zapora powstanie na długości około 186 km wzdłuż granicy z Białorusią. Część granicy, gdzie powstanie zabezpieczenie, została podzielona na cztery odcinki. Firma BUDIMEX SA będzie odpowiedzialna za budowę zapory na odcinkach o łącznej długości 105,55 km (odcinek 1 - 54,82 km oraz odcinek 2 - 50,73 km). Natomiast konsorcjum firm UNIBEP SA i BUDREX Sp. z o.o. zbuduje zabezpieczenie na odcinkach o łącznej długości 80,70 km (odcinek 3 - 36,70 km oraz odcinek 4 - 43,97 km). Na każdym z odcinków prace będą prowadzone w systemie trzyzmianowym.

Zabezpieczenie granicy będzie mierzyło 5,5 metra wysokości: 5 metrów to stalowe słupy, zwieńczone zwojem z drutu tak, aby nie można było przejść na drugą stronę. Zastosowane zostaną także nowoczesne, elektroniczne metody zarządzania granicą (czujniki ruchu wzdłuż całej granicy, kamery). Podstawowymi elementami, które zostaną wykorzystane do budowy zapory, będą stalowe przęsła. Zostanie zużyte ponad 50 tys. ton stali. To m.in. ponad 40 tys. sztuk przęseł stalowych.

Łącznie na wykonanie wszystkich prac zakontraktowano kwotę ponad 1 miliarda 233 milionów złotych. Z tych środków zostaną sfinansowane: wykonanie stalowych przęseł (ponad 589 milionów złotych) oraz roboty budowlane (ponad 644 miliony złotych).

PAP/aj