
fot. PAP/Piotr Nowak
Od 1 września 2022 r. w szkołach ponadpodstawowych pojawi się nowy
obowiązkowy dla wszystkich uczniów przedmiot „Historia i teraźniejszość”, będzie nauczany w I i II klasie - poinformowali we
wtorek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek i wiceminister
Dariusz Piontkowski.
- Ideą jest, aby w I i II klasie szkoły ponadpodstawowej wprowadzić
przedmiot, którego treścią będzie historia najnowsza, historia drugiej
połowy XX wieku, zaczynając od końca II wojny światowej - powiedział
minister edukacji i nauki.
Czarnek podkreślił, że będzie to „niezwykle ważny przedmiot z punktu widzenia znajomości historii najnowszej i rozumienia pewnych procesów historycznych, które mają bezpośrednie oddziaływanie na dzisiejszy stan rzeczy w Polsce, Europie i na świecie”.
- Tak jak pan minister wspomniał, wprowadzamy nowy przedmiot, który ma
przynajmniej częściowo uzupełnić to, co się działo na lekcjach wiedzy i
społeczeństwa. Ten nowy przedmiot ma wprowadzić ucznia do współczesnego
świata, pozwolić połączyć treści historii najnowszej, historii po II
wojnie światowej wraz z genezą tego, co działo się podczas II wojny
światowej - uzupełnił wiceminister edukacji i nauki Dariusz
Piontkowski.
Piontkowski poinformował, że nowy przedmiot „Historia i teraźniejszość” pojawi się we wszystkich typach szkół ponadpodstawowych
od 1 września 2022 r. Będzie to przedmiot obowiązkowy dla wszystkich
uczniów w klasie I i II. Wprowadzony będzie w miejsce przedmiotu Wiedza o
społeczeństwie nauczanego w zakresie podstawowym.
- Nie chcemy zmieniać przedmiotu Wiedza i społeczeństwo, jako
przedmiotu rozszerzonego, który nadal może być zdawany na maturze.
Uważamy, że ten przedmiot powinien pozostać - powiedział Piontkowski. - W tych liceach, gdzie uczniowie wybierają WOS, jako przedmiot
rozszerzony, on pozostaje w dotychczasowym zakresie - wyjaśnił. - Zastanawiamy się nad ewentualną korektą podstaw programowych tego
przedmiotu - dodał.
- Historia i teraźniejszość to poszerzona wersja historii najnowszej,
którą uczniowie przerabiają w klasie VIII (...). Chcemy, by oparta była o
część zagadnień z Wiedzy o społeczeństwie, tak, aby uczeń omawiając
zagadnienia historyczne miał świadomość tego, jak przekłada się to na
teraźniejszość, na współczesne funkcjonowanie świata, społeczeństwa i
państwa - wskazał wiceminister.
Podał, że zakres historii, który do tej pory uczony był w szkole do
2004 r., czyli kończył się na momencie wstąpienia Polski do Unii
Europejskiej, na Historii i teraźniejszości poszerzony zostanie do 2015
r.
Poinformował też, że przedmiot Historia i teraźniejszość będzie
wprowadzany stopniowo: w roku szkolnym 2022/2023 będzie nauczany w
klasie I, od w roku 2023/2024 w I i w II klasie. W klasie I będzie to
jedna godzina w tygodniu, a w klasie II - dwie.
Piontkowski zapowiedział też zmiany w podstawie programowej z
historii, w tym to, że nauka historii w liceach będzie się kończyć w IV
klasie z końcem pierwszego semestru.
PAP/kc
