fot. Radosław Zmudziński
W uroczystości udział wzięli m.in. wiceminister spraw wewnętrznych i administracji oraz koszaliński poseł Prawa i Sprawiedliwości Paweł Szefernaker, a także minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Koszt budowy brakującego 8-kilometrowego odcinka obwodnicy to prawie 450 milionów złotych. Inwestycja zakończy się w 2023 roku.

Budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa rozpoczęła się w 2016 roku. Dwa lata później prace przerwano z powodu skomplikowanej geologii terenu i podziemnego jeziora. Konieczne było przeprojektowanie trasy i znalezienie nowego wykonawcy.

- Trzeba było raz jeszcze przeprowadzić badania geologiczne oraz ponownie ogłosić przetargi, co zwiększyło koszty inwestycji. W związku z tym dopiero w poniedziałek mogliśmy podpisać umowę na realizację brakującego odcinka obwodnicy Koszalina, który jest niezwykle ważny na trasie Szczecin-Koszalin-Słupsk-Gdańsk - powiedział Paweł Szefernaker.
Andrzej Adamczyk podkreślił, że obwodnica zlikwiduje wykluczenie komunikacyjne Pomorza Środkowego: - Na to przedsięwzięcie czekają nie tylko mieszkańcy Koszalina, ale także Szczecina i Trójmiasta. Jesienią ogłosimy kolejne przetargi na budowę drogi ekspresowej do Słupska.

Na najtrudniejszym geologicznie fragmencie obwodnicy powstanie między innymi 800-metrowa estakada. Dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Łukasz Lendner zapewnił, że to optymalne i bezpieczne rozwiązanie: - Najmniej koliduje z układem geologicznym Góry Chełmskiej. Budowa estakad jest droższa, ale to bezpieczne rozwiązanie.

Realizacja brakującego odcinka obwodnicy Koszalina i Sianowa będzie połączona z budową dodatkowego węzła na drodze S6 w Gorzebądzu. - Wyprowadzi on całkowicie ruch z Sianowa. Gdyby nie powstał ten węzeł, wszystkie pojazdy od strony Gdańska wjeżdżałyby do naszego miasta, ponieważ nie mogłyby w inny sposób dostać się do Koszalina, a to dlatego że na wiadukcie węzła na ulicy Władysława IV jest ograniczony tonaż - powiedział burmistrz Sianowa Maciej Berlicki.

Prezydent Koszalina Piotr Jedliński przekonywał, że dokończenie obwodnicy Koszalina i Sianowa oraz rozpoczęcie budowy ekspresowej jedenastki oznacza rozwój turystyki i większe zainteresowanie inwestorów prowadzeniem działalności w regionie: - Dostępność komunikacyjna i sprawność logistyczna są niezwykle ważne. Przedsiębiorcy chętnie lokują się w takich miejscach, gdzie bezpiecznie mogą dojechać do klienta.
Brakujący fragment obwodnicy Koszalina i Sianowa ma być gotowy za dwa lata.

ap/rz

fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński
fot. Radosław Zmudziński

Posłuchaj

Paweł Szefernaker, wiceszef MSWiA i koszaliński poseł PiS-u Maciej Berlicki, burmistrz Sianowa Piotr Jedliński, prezydent Koszalina Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA