
fot. wikipedia
Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK, poinformował w piątek, że zatwierdzono przebieg linii kolejowych, które będą łączyć miejscowości całej Polski z Centralnym Portem Komunikacyjnym pod Warszawą. W rządowych planach uwzględniono m.in. Koszalin i Kołobrzeg.
Plan zatwierdził komitet, w którego skład wchodzą m.in.: minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński oraz prezes PKP Krzysztof Mamiński.
Mikołaj Wild podkreślił, że powstanie ponad 1300 km nowych połączeń. Wśród nich będzie odcinek CPK - Płock - Włocławek - Bydgoszcz - Koszalin/Kołobrzeg.
Program kolejowy #CPK ��️�� to 10 szprych (tras) łączących Centralny Port Komunikacyjny z większością regionów Polski ����, wraz z możliwością skomunikowania z sąsiednimi krajami ������������������������������������ pic.twitter.com/V90Z0Svxbs
— Centralny Port Komunikacyjny (@STH_Poland) 25 marca 2019
W sumie w zasięgu szybkich połączeń znajdzie się ponad 100 polskich miast, z których podróż do CPK nie zajmie więcej niż 2,5 godziny. Pociągi mają jeździć z prędkością maksymalną 250 km/godz., z parametrami technicznymi umożliwiającymi późniejsze podniesienie tej prędkości.
Każdy z odcinków będzie się składał z fragmentów wyremontowanych oraz zupełnie nowych. Powstanie również nowa linia Warszawa - CPK - Łódź Fabryczna. W rejonie lotniska powstanie też duży węzeł kolejowy.
Każdy z odcinków będzie się składał z fragmentów wyremontowanych oraz zupełnie nowych. Powstanie również nowa linia Warszawa - CPK - Łódź Fabryczna. W rejonie lotniska powstanie też duży węzeł kolejowy.
Budowa CPK, w tym nowych połączeń kolejowych, ma się rozpocząć w 2021 roku. Pierwszy samolot ma wystartować sześć lat później. Według wstępnych szacunków koszt budowy lotniska i otaczającej go infrastruktury to 30–35 mld zł. Docelowo port ma obsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie.
red./TVP Info