PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały we wtorek umowę na modernizację linii kolejowej nr 202, między Gdynią Chylonią a Lęborkiem. Zadanie za ponad 2,6 mld zł zrealizuje firma ZUE SA z Krakowa.

Informację o podpisaniu umowy z wykonawcą przekazał Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.Przypomniał, że od dwóch lat toczą się prace między Lęborkiem a Słupskiem. Teraz przyszedł czas na modernizację kolejnego odcinka ważnej trasy między Gdynią Chylonią a Lęborkiem.

Przedstawiciel PKP PLK podkreślił, że linia kolejowa nr 202 na tym odcinku zyska oczekiwane przez podróżnych standardy: - Przebudujemy perony na 14 stacjach i przystankach, poprawiając ich dostępność z myślą o osobach o ograniczonej mobilności (Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo Nanice, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork). Lepszy dostęp do kolei zyskają mieszkańcy powiatu wejherowskiego, gdzie zbudujemy 5 nowych przystanków – Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Wschodnie, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór - wymieniał Zieliński.

Dodał, że zyska ona też potencjał do prowadzenia większej liczby składów pasażerskich i towarowych. - Przepustowość trasy poprawią bowiem dodatkowe tory – drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia i Wejherowo – Lębork oraz dwa tory tzw. aglomeracyjne na odcinku Rumia – Wejherowo jako przedłużenie linii kolejowej nr 250, wykorzystywanej przez pociągi PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. - wskazał.

PKP PLK podaje, że dla sprawniejszych i bezpieczniejszych podróży koleją przebudowany zostanie istniejący tor na odcinku 55 km, sieć trakcyjna oraz 73 obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty i przejścia podziemne.

- Aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg z torami 12 przejazdów kolejowo – drogowych zastąpimy bezkolizyjnymi wiaduktami drogowymi lub kolejowymi. Powstanie również nowy system sterowania ruchem kolejowym, zarządzany z nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Wejherowie – poinformował Zieliński.

Zdaniem cytowanego w informacji członka zarządu PKP PLK, dyrektora ds. realizacji inwestycji Marcina Mochockiego, to dobry czas dla kolei w woj. pomorskim. - Miliardy złotych przeznaczamy m.in. na modernizacje linii nr 202 z Gdyni do Słupska, linii nr 201 z Bydgoszczy do Gdyni czy na zapewnienie kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Z nowoczesnej, bezpiecznej i przyjaznej środowisku kolei skorzystają podróżni, ale także trójmiejskie porty i przewoźnicy towarowi – stwierdził Mochocki.

PKP PLK podkreśliło, że realizacja prac na całej trasie Gdynia Chylonia – Słupsk pozwoli na skrócenie czasu jazdy dla najszybszych pociągów pasażerskich o około 15 minut. Składy pasażerskie będą mogły pojechać z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h (obecnie do 70 km/h). Docelowo spółka chce, aby pociągi jeździły nawet 200 km/h.

- Inwestycja przygotuje możliwość takiej rozbudowy linii, która jest planowana do realizacji w ramach odrębnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS. Co ważne, linia nr 202 znajduje się na trasie zapewniającej kolejowy dostęp do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino - dodał Zieliński.

Prace projektowe i budowlane na linii kolejowej nr 202, między Gdynią Chylonią a Lęborkiem zrealizuje firma ZUE SA z Krakowa za kwotę 2,6 mld zł netto (3,2 mld zł brutto). Zakończenie robót planowane jest do końca 2029 r. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.

PAP