Doradca ministra obrony narodowej Maciej Samsonowicz podkreślił, że planowane inwestycje mają umożliwić szybkie przyjęcie i rozmieszczenie wojsk sojuszniczych w Polsce: - To m.in. po kilkanaście dróg oraz kilka odcinków kolejowych w każdym z województw. Wskazaliśmy także konieczność rozbudowy portów w Ustce, Gdyni i Kołobrzegu. Musimy natychmiast zacząć te inwestycje.
Na Pomorzu inwestycje w ramach paktu mają sięgnąć 30 miliardów złotych. Kluczowe będą drogi i infrastruktura morska: - Bardzo ważna jest rozbudowa portu w Ustce oraz alternatywa dla autostrady A1. Droga połączy Ustkę i Słupsk z regionem bytowskim i będzie dalej prowadzić na południe kraju - powiedział poseł ziemi słupskiej Zbigniew Konwiński z Platformy Obywatelskiej.
Poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego Marek Biernacki zapowiada, że zadania w ramach paktu mają być zrealizowane w ciągu siedmiu lat. W tym m.in. budowa trasy Via Pomerania za 12,5 miliarda złotych, która połączy Ustkę z Bydgoszczą: - Termin jest bardzo krótki, ponieważ trwa odbudowa armii rosyjskiej, zwłaszcza jednostek specjalnych. Ta droga pomogłaby w szybkim transporcie wojsk naszych partnerów. Pakt dla Bezpieczeństwa Polski pozwoli pominąć pewne prace biurokratyczne. To różne zgody i zezwolenia.
Dla Pomorza Zachodniego w ramach paktu przewidziano funkcje logistyczne i szkoleniowe dla wojska: - To u nas jest największe pole treningowe - poligon drawski. Mamy także poligon morski Wicko oraz bazy treningowe do obsługi dronów - powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Na podstawie raportu mają teraz zapaść decyzje, które inwestycje zostaną przeprojektowane, przyspieszone lub włączone do całej koncepcji.
pd/mt
