fot. MRiRW
25 sierpnia obchodzimy Dzień Polskiej Żywności. Święto ma promować rodzime produkty rolne i spożywcze, a także przypominać o sile i znaczeniu polskiego sektora rolno-spożywczego w kraju i za granicą. Polska żywność cieszy się uznaniem konsumentów zarówno ze względu na wysoką jakość, jak i bogactwo tradycji kulinarnych.

Żywność to wartość. Pamiętajmy o tym dokonując zakupów, wybierajmy świadomie, stawiajmy na polską sprawdzoną żywność. Kupujmy lokalnie i sięgajmy po regionalne produkty, które są wytwarzane na bazie tradycyjnych receptur, przekazywanych z pokolenia na pokolenie – podkreśla minister rolnictwa Stefan Krajewski.

Polskie produkty objęte są licznymi systemami jakości, które potwierdzają ich wyjątkowe cechy i pochodzenie. Dynamicznie rozwija się także rolnictwo ekologiczne – w Polsce prowadzi działalność ponad 17 tys. gospodarstw ekologicznych, a powierzchnia użytków rolnych w tym systemie sięga prawie 550 tys. ha.

Nasz kraj może poszczycić się również produktami zarejestrowanymi w unijnym systemie ochrony. Obecnie 47 polskich wyrobów znajduje się w Rejestrze Chronionych Nazw Pochodzenia i Chronionych Oznaczeń Geograficznych lub w Rejestrze Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności prowadzonym przez Komisję Europejską. Wśród nich są m.in. oscypek, kiełbasa lisiecka czy fasola wrzawska.

W 2024 r. wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych osiągnęła 53,8 mld euro (232 mld zł). Udział żywności w polskim eksporcie ogółem wyniósł 15,4 proc. Najwięcej towarów trafiło na rynki państw Unii Europejskiej, gdzie sprzedaż wzrosła do poziomu 39,8 mld euro i stanowiła aż 74 proc. całego eksportu rolno-spożywczego. Największymi partnerami handlowymi Polski są Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Holandia i Włochy.

Mamy jeszcze oczywiście możliwości dalszego rozwoju. Szukamy nowych rynków zbytu, bo polska żywność jest naszą chlubą i marką – mówi minister Stefan Krajewski.

Pozytywne tendencje utrzymują się również w tym roku. W pierwszej połowie 2025 r. wartość polskiego eksportu żywności osiągnęła 28 mld euro, co oznacza wzrost o 7,9 proc. W strukturze eksportu dominowały mięso drobiowe, czekolada i wyroby cukiernicze, produkty mleczarskie, sery, a także ryby wędzone. Znaczące wzrosty wartości sprzedaży dotyczyły m.in. czekolady (+30 proc.), mięsa wołowego (+32,7 proc.) czy mleka w proszku (+20,5 proc.).

MRiRW/ar