fot. pixabay.com

Jak wynika z badania firmy ClickMeeting, 20 proc. Polaków doświadczyło cyberataku. Ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że zawsze pamięta o stosowaniu podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa, a co 5. Polak mógłby zapłacić za dostęp do wiedzy na ten temat - dodano.

Badanie wykazało, że co 5. dorosły Polak padł ofiarą cyberataku, np. oszustwa internetowego, phishingu (fałszywe linki - PAP) czy wycieku danych. Co 4. badana osoba ma w bliskiej rodzinie lub wśród znajomych kogoś, kto został nim dotknięty; 8 proc. nie wie, czy oni sami lub ktoś ich otoczenia padł kiedyś ofiarą cyberataku, a 2 proc. stwierdziło, że takie zdarzenie miało miejsce w ich miejscu pracy.

W pytaniu wielokrotnego wyboru o to, kto jest najbardziej narażony na cyberataki, 38,5 proc. stwierdziło, że wszyscy są narażeni w równym stopniu, a 38 proc. wskazało na osoby starsze. Zdaniem 32,5 proc. ankietowanych szczególnie zagrożone są instytucje i osoby publiczne, z kolei 26,5 proc. wskazało na osoby prywatne. Według 24 proc. badanych najbardziej narażoną grupą są dzieci i młodzież. Na firmy wskazało 8,5 proc. ankietowanych - podało ClickMeeting.

Ponad połowa respondentów (53 proc.) zadeklarowała w badaniu, że zawsze pamięta o stosowaniu podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa, takich jak nieklikanie w podejrzane linki, weryfikacja nadawców e-maili czy korzystanie z zaufanych dostawców technologii. 39,5 proc. stara się o tych zasadach pamiętać, ale nie zawsze im się to udaje. 4,5 proc. nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie, a 3 proc. badanych przyznało, że nigdy nie stosuje zasad cyberbezpieczeństwa.

- Z naszego badania wynika, że jesteśmy coraz bardziej świadomi zagrożeń obecnych w świecie cyfrowym, ale również tego, jak się przed nimi chronić - twierdzi Martyna Grzegorczyk z ClickMeeting, cytowana w informacji.

Badanie wykazało, że połowa ankietowanych ocenia poziom świadomości Polaków na temat cyberbezpieczeństwa jako średni, 37 proc. jako niski, a 10 proc. jako wysoki. Zdecydowana większość (89,5 proc.) przyznała, że w Polsce potrzeba więcej edukacji na ten temat. Jednocześnie 20 proc. badanych osób byłaby gotowa zapłacić za udział w kursie online lub eksperckim webinarze o cyberbezpieczeństwie. Jeśli dostęp do takich treści wykupiłby np. pracodawca lub uczelnia, zainteresowanych byłoby 35,5 proc. Polaków. Udziałem w kursie lub webinarze na temat cyberbezpieczeństwa w ogóle nie byłoby zainteresowanych 22 proc. ankietowanych, a 21 proc. nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie.

Badanie przeprowadzono w kwietniu 2025 r. grupie 1000 osób w wieku powyżej 18 lat.

ClickMeeting to polska firma, która powstała w 2011 roku i udostępnia aplikację do webinarów na całym świecie w 8 wersjach językowych.

PAP/aś