fot. pixabay.com

Co trzecie badane przez Polski Instytut Ekonomiczny polskie przedsiębiorstwo planuje lub już działa na rynkach zagranicznych. Aktywność taka przekłada się na wzrost popytu na produkty lub usługi oferowane przez firmy, ale również naraża je na niestabilność geopolityczną - przekazał PIE.

Z badania zrealizowanego przez Instytut wynika, że działalność na rynkach zagranicznych lub plany podjęcia takiej działalności dotyczą co trzeciej badanej polskiej firmy. PIE podkreślił, że w 2024 r. 27 proc. firm działało na rynkach zagranicznych i prawie wszystkie (93 proc.) chciały kontynuować tę działalność w 2025 r. Autorzy informacji zauważyli, że wśród badanych przedsiębiorstw 73 proc. nie działało w 2024 r. na rynkach zagranicznych, ale z tej grupy plany podjęcia takiej działalności w 2025 r. miało 7 proc. firm.

Według badania na rynki zagraniczne częściej wchodzą większe przedsiębiorstwa - wśród dużych i średnich to ponad 40 proc. firm, a wśród małych i mikroprzedsiębiorstw to niecałe 30 proc.

PIE poinformował, że na rynkach zagranicznych działa blisko połowa polskich firm z sekcji Informacja i komunikacja (49 proc.) oraz Transport i gospodarka magazynowa (48 proc.). „Aktywnością za granicą wyróżniają się też przedsiębiorstwa z przetwórstwa przemysłowego (39 proc.) oraz firmy zajmujące się działalnością w zakresie usług administrowania lub działalnością wspierającą (38 proc.). Poza tym na rynki zagraniczne wchodzi co trzecia firma handlowa oraz co trzecia firma związana z działalnością profesjonalną, naukową lub techniczną” - czytamy.

„Działalność na rynkach zagranicznych przekłada się na wzrost popytu na oferowane produkty lub usługi” - ocenili analitycy Instytutu. Wskazali, że w 2024 r. w informacji i komunikacji wzrost popytu zadeklarowało 38 proc. firm działających za granicą, wobec 29 proc. firm działających tylko w kraju. Z kolei w transporcie i gospodarce magazynowej było to odpowiednio 27 proc. i 15 proc. „Podobną tendencję obserwujemy w działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej” - podkreślili.

Analitycy dodali, że działalność na rynkach zagranicznych przekłada się też na lepszą ocenę sytuacji finansowej oraz wzrost rentowności. W badaniu dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową w 2024 r. deklarowała ponad połowa (55 proc.) firm handlowych działających za granicą, a wzrost rentowności - 35 proc. Firmy handlowe działające tylko na rynku polskim rzadziej wskazywały na wzrost rentowności (24 proc.) oraz na dobrą lub bardzo dobrą sytuację finansową (49 proc.).

„Podobnie w sektorze usług administrowania i działalności wspierającej: 53 proc. przedsiębiorstw działających na rynkach zagranicznych oceniło swoją sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą, a 26 proc wskazało na wzrost rentowności, podczas gdy wśród firm prowadzących biznes tylko w Polsce było to odpowiednio 32 proc. i 13 proc.” - dodali.

Instytut podkreślił jednak, że firmy działające na rynkach zagranicznych są bardziej narażone na niestabilność geopolityczną. Badanie wykazało, że w przetwórstwie przemysłowym 44 proc. przedsiębiorstw działających również poza krajem wskazało niestabilność geopolityczną jako barierę silnie utrudniającą prowadzenie działalności, podczas gdy wśród firm działających wyłącznie w Polsce odsetek ten wyniósł 26 proc.

Z badania wynika ponadto, że niestabilność geopolityczną odczuwają też silnie firmy informatyczne (51 proc. działających na rynkach zagranicznych), transportowe (45 proc.), a także zajmujące się działalnością profesjonalną, naukową lub technologiczną (54 proc.).

„Zagrożenia geopolityczne, w tym zmiany polityczne, zmiany w polityce handlowej i celnej, są obecnie szczególnie widoczne i bacznie obserwowane przez przedsiębiorstwa. Polskie firmy działające na rynkach zagranicznych napotykają na wiele wyzwań i zagrożeń, które utrudniają im ekspansję oraz utrzymanie się na nowych rynkach. Pomimo tych trudności, działalność zagraniczna daje firmom ogromne szanse na rozwój i zwiększenie ich potencjału rynkowego” - podsumowali autorzy raportu.

Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2024 r. na próbie 1000 firm. Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny; przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce.

PAP/aś