fot. ZPM Kołobrzeg
W poniedziałek w siedzibie Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg obradował Zachodniopomorski Zespół Parlamentarny. Tematem rozmów była przyszłość kołobrzeskiego portu.

Część portu kołobrzeskiego jest własnością Ministerstwa Obrony Narodowej, dlatego większego znaczenia ma nabrać funkcja dla obronności kraju. - Aby Polska była bezpieczna, musi dywersyfikować elementy krytyczne, m.in. porty wojenne. Teraz mamy dwa takie porty, ale bezpieczniej będzie, jeżeli nasze fregaty i korwety będą mogły stacjonować także w innych - powiedział Artur Łącki, przewodniczący zespołu parlamentarnego.

Drugą gałęzią rozwoju portu będzie offshore, czyli energetyka wiatrowa na morzu. W tym kontekście poseł Paweł Suski, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej powiedział, że priorytetem będzie modernizacja nabrzeża, poszerzenie wejścia do portu i pogłębienie jego toru: - Rolą parlamentarzystów zachodniopomorskich jest zapewnienie 200 milionów złotych, niezbędnych do poszerzenia wejścia do portu i pogłębienia toru. Wspólnie z wiceprzewodniczącym Komisji Gospodarki Morskiej deklarujemy połączenie sił, by wypracować sposób lobbingu w tej sprawie.

Trwa opracowywanie dokumentacji technicznej i środowiskowej dotyczącej przebudowy wejścia do portu. Finansuje ją samorząd Kołobrzeg.

Prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg Artur Lijewski powiedział. ze przebudowa to ogromna szansa dla portu: - Teraz do portu mogą wchodzić jednostki o długości do 100 metrów, szerokości do 15 metrów i zanurzeniu do 5,5 metra. Zależy nam na tym, aby dopuszczalne zanurzenie zwiększyć do 7,5 metra, szerokość do 20 metrów, a długość do 140 metrów.

Według założeń finalizacja inwestycji ma nastąpić w latach 2028-2030.

ma/ar

Posłuchaj

Artur Łącki, przewodniczący zespołu parlamentarnego Paweł Suski, poseł, wiceprzewodniczący sejmowej komisji obrony narodowej Artur Lijewski, prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg