fot. PRK

Od pożaru w koszalińskim escape roomie, gdzie zginęło pięcioro dziewcząt, minęło blisko sześć lat. Tragedia wywołała debatę społeczną o bezpieczeństwie w tego rodzaju obiektach i wpłynęła na zmianę przepisów. Zmieniono m.in. zasady ewakuacji i użytkowania budynków, w których prowadzona jest działalność gospodarcza.

Pożar w koszalińskim escape roomie wybuchł 4 stycznia 2019 r. Zginęło wówczas pięcioro dziewcząt, a jeden mężczyzna doznał ciężkich poparzeń. W czwartek Sąd Okręgowy w Koszalinie ogłosi wyrok w tej sprawie; akt oskarżenia objął organizatora escape roomu, wynajmującego lokal Miłosza S. z Poznania, jego babkę Małgorzatę W., która rejestrowała działalność, i jego matkę Beatę W., która współprowadziła działalność, a także pracownika Radosława D.

Po tragedii w Koszalinie Państwowa Straż Pożarna na polecenie ówczesnego szefa MSWiA przeprowadziła kontrole escape roomów.

8 lutego 2019 r. poinformowano, że od 5 stycznia do 7 lutego straż pożarna skontrolowała 520 takich obiektów. Stwierdzono prawie 2 tys. uchybień, wydano 102 decyzje o zakazie eksploatacji lokali oraz 63 decyzje administracyjne w sprawie usunięcia uchybień z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

Tydzień po tragedii w Koszalinie ówczesny szef MSWiA Joachim Brudziński podpisał rozporządzenie w sprawie ochrony przeciwpożarowej. Zmiany objęły m.in. ewakuację w obiektach, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, w tym escape roomy.

Według nowych przepisów, właściciel, zarządca, użytkownik lub inny faktycznie władający takim obiektem lub jego częścią, powinien przed rozpoczęciem działalności w tym zakresie oraz co najmniej raz na dwa lata przeprowadzać praktyczne sprawdzenie organizacji ewakuacji ludzi w miejsce bezpieczne, na zewnątrz budynku lub do sąsiedniej strefy pożarowej, a także sprawdzenie spełniania wymagań ochrony przeciwpożarowej.

Takiego sprawdzenia dokonuje się z udziałem rzeczoznawców do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, osób mających tytuł zawodowy inżyniera pożarnictwa lub osób mających ukończone w Szkole Głównej Służby Pożarniczej studia wyższe w zakresie inżynierii bezpieczeństwa w specjalności inżynieria bezpieczeństwa pożarowego.

Z przeprowadzonych kontroli rzeczoznawca musi sporządzić protokół zawierający ocenę organizacji ewakuacji ludzi i spełnienia wymagań ochrony przeciwpożarowej. Właściciel obiektu składa go do komendy powiatowej PSP w ciągu siedmiu dni od przeprowadzonej kontroli.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, o sprawdzeniach i o ich wynikach informowany jest właściwy miejscowo komendant powiatowy lub miejski Państwowej Straży Pożarnej.

Kwestie bezpieczeństwa przeciwpożarowego w escape roomach znalazły się także w znowelizowanym prawie budowlanym, które weszło w życie 19 września 2020 r. Nowela zawiera m.in. kwestię zmiany sposobu użytkowania budynku wpływającej na bezpieczeństwo przeciwpożarowe, na przykład przy zmianie mieszkania na przedszkole czy piwnicy w bloku na escape room. W takiej sytuacji konieczne jest sporządzenie ekspertyzy przeciwpożarowej.

PAP/aś