fot. gov.pl
Wszystko wskazuje, że napędzany LNG nowy prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej „Varsovia” wejdzie do eksploatacji na trasie Ystad - Świnoujście jeszcze w lipcu 2024 r. - ocenił Arkadiusz Marchewka.

Jak poinformowało MI, Marchewka w piątek rozmawiał z Dyrektorem Zarządzającym szwedzkiego Portu Ystad, Björnem Boströmem na temat wyzwań w realizacji umowy w ramach projektu CEF-T „Cargo capacity upgrade and LNG bunkering Świnoujście - Ystad maritime link”. Celem tego projektu jest zwiększenie przepustowości oraz poprawa efektywności środowiskowej dzięki wprowadzeniu na linię Świnoujście-Ystad promów z napędem LNG wraz z zapewnieniem dostępu do bunkrowania LNG.

- Wszystko wskazuje na to, że nowy prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej „Varsovia” wejdzie do eksploatacji na trasie Ystad - Świnoujście jeszcze w lipcu 2024 r. Obecnie płynie w kierunku Morza Bałtyckiego. Nie mam wątpliwości, że wymiernie przyczyni się to do wzmocnienia relacji polsko-szwedzkich
- stwierdził Marchewka cytowany w komunikacie resortu.

Marchewka zapewnił, że MI jest zaangażowane i otwarte na rozmowy dotyczące realizacji umowy w ramach projektu „Cargo capacity upgrade and LNG bunkering. Świnoujście - Ystad maritime link”. - Podejmujemy wszelkie możliwe działania, aby podmioty pozostające w nadzorze naszego ministerstwa maksymalizowały wykorzystanie swoich możliwości oraz synergii wynikających z działalności w jednej branży - powiedział Marchewka.

W 2018 r. roku Polska Żegluga Bałtycka przystąpiła na podstawie umowy (Grant Agreement - GA) do projektu CEF-T, prowadzonego przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Obecnie beneficjentami tego projektu są Gmina Ystad, Port Szczecin-Świnoujście (który zastąpił GAZ System SA) oraz Polska Żegluga Bałtycka.

PAP/aj