
Ministra edukacji Barbara Nowacka podkreśliła we wtorek, że jednym z zadań edukacji jest zadbanie o zdrowie i sprawność fizyczną dzieci i młodzieży. 1 marca rozpoczęto testy, które mają zbadać sprawność uczniów - dodał minister sportu Sławomir Nitras.
Minister sportu i turystyki Sławomir Nitras oraz ministra edukacji Barbara Nowacka zapowiedzieli na wspólnej konferencji prasowej rozwój programu Sportowe Talenty.
- Podjęliśmy się ambitnego zadania, przebadania, zbudowania systemu diagnozy umiejętności kompetencji ruchowych wszystkich polskich uczniów od IV klasy szkoły podstawowej wzwyż - powiedział Nitras. Dodał, że badania rozpoczęły się 1 marca i będą przeprowadzane we wszystkich szkołach w Polsce w marcu i kwietniu. Wyjaśnił, że badana będzie siła, szybkość i zwrotność dzieci i młodzieży.
Zaznaczył, że dopóki państwo, rodzice, a przede wszystkim sami uczniowie nie będą mieli świadomości swoich kompetencji, a także swoich deficytów i tego co należy poprawić, „to trudno będzie mówić o jakiejś świadomej polityce państwa, która wpływa realnie na to jak sprawne jest polskie społeczeństwo”. - Pomóżcie nam zbadać kondycję, umiejętności młodzieży i dzieci po to, żebyśmy mogli skutecznie, jako państwo, pomóc im być sprawnym ruchowo ludźmi - zaapelował do nauczycieli i rodziców.
Jak zauważył minister sportu obecnie sytuacja nie jest dramatyczna, ale „na pewno daleka od tego, by powiedzieć, że stan umiejętności, kompetencji ruchowych polskich uczniów jest wystarczający”. Wskazał, że to, z jakimi umiejętnościami i kompetencjami uczniowie wychodzą ze szkół, ma wpływ na dalsze ich życie.
- Jednym z zadań edukacji jest zadbanie o dobre zdrowie i o dobrą sprawność ruchową dzieci i młodzieży - powiedziała ministra edukacji Barbara Nowacka. Zastrzegła, z testu sprawności nie będzie oceny i że test nie będzie wpływał na ocenę z WF.
- Jeśli młodzież ma być zdrowa, a chcemy, żeby była zdrowa, odporna i silna, musi mieć dobre zajęcia ruchowe dostosowane do ich potrzeb, możliwości i wieku - podsumowała Nowacka.
Zaapelowała do nauczycieli żeby podeszli do badania poważnie, „bo zdrowe dziecko uczestniczące w zajęciach sportowych, zdrowe ruchowo to dziecko znacznie lepiej uczące się, znacznie lepiej przyswajające wiedzę, pewne siebie”.
Program Sportowe Talenty jest realizowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Zgodnie z jego założeniami celem jest zdiagnozowanie poziomu kondycji fizycznej dzieci w polskich szkołach oraz wyszukiwanie najbardziej utalentowanych sportowo uczniów.
Jak zaznaczyła Nowacka jest to program odziedziczony po poprzednikach. - Nie jest to łatwe dziedzictwo - oceniła. Według niej „z dobrego pomysłu sprawdzania kompetencji młodzieży próbowano zrobić coś na kształt łowców talentów”. Tymczasem - jak podkreśliła - najważniejsza jest podnoszenie kompetencji sportowych dzieci i młodzieży, a nie rywalizacja.
Zgodnie z ubiegłoroczną nowelizacją ustawy Prawo oświatowe, począwszy od roku szkolnego 2023/2024, w ramach obowiązkowego wymiaru zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne, nauczyciel WF ma przeprowadzać raz do roku w każdej klasie testy sprawnościowe. Obejma one uczniów szkół publicznych i niepublicznych.
W podstawie programowej z wychowania fizycznego określono, że testy będą przeprowadzane od marca do kwietnia. Obejmą cztery wystandaryzowane próby sprawności: bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów, beep-test - 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy, plank - podpór leżąc przodem na przedramionach (tzw. deska) i skok w dal z miejsca.
„Pomiary sprawności fizycznej nie mogą być kryterium oceny z przedmiotu wychowanie fizyczne, lecz powinny być wykorzystywane do wskazania mocnych i słabych stron sprawności fizycznej ucznia w celu planowania ich zmian w kontekście całożyciowej aktywności fizycznej” - wskazano w podstawie programowej.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego - także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
Wyniki uczniów z testów sprawnościowych będą wprowadzane przez szkołę na platformę informatyczną programu Sportowe talenty SportoweTalenty.pl prowadzoną przez ministra sportu. Do bazy trafią także dane o wzroście i wadze uczniów. Testy będą przeprowadzane podczas lekcji, ale mierzenie i ważenie uczniów nie będzie odbywać się w obecności innych dzieci w szkole. Dane o wzroście i wadze mają przekazywać szkole rodzice.
Zanonimizowane wyniki testów będą udostępniane związkom i klubom sportowym, które - za pośrednictwem szkoły - będą mogły kontaktować się z rodzicami, aby zaproponować im dalszy sportowy rozwój ich dziecka. Dane uczniów nie będą przekazywane związkom i klubom bez zgody rodziców. To rodzice lub sam pełnoletni uczeń będą mogli zdecydować, czy skorzystają z oferty klubu czy polskiego związku sportowego.
Jak zauważyła ministra edukacji, w tym roku badanie będzie przeprowadzone po raz pierwszy „ale już dzisiaj wiemy, że trzeba zmodyfikować zarówno ustawę (...) dotycząca bezpieczeństwa danych”. Dodała, że przeprowadzona będzie ewaluacja programu i kompetencji, która pokaże, czy nie trzeba badań przeprowadzać częściej oraz czy nie wprowadzić do niego dodatkowych prób sprawnościowych. - Traktujemy to jako bardzo poważny pilotaż na kolejne lata - powiedziała Nowacka.
PAP/aś
