W studiu koncertowo-nagraniowym im. Czesława Niemena odbył się koncert Roksany Kwaśnikowskiej-Stankiewicz (skrzypce) i Mateusza Stankiewicza (akordeon).

Roksana Kwaśnikowska-Stankiewicz jest wielokrotnie nagradzaną w prestiżowych konkursach solistką i kameralistką. Została wyróżniona m.in. na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Tibora Vargi (Sion), I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego, Międzynarodowym Konkursie im. Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowym Konkursie na Skrzypce Solo im. Tadeusza Wrońskiego.

W 2018 roku skończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie swojego mistrza, legendarnego skrzypka prof. Jana Staniendy, otrzymując medal Magna Cum Laude. W 2023 roku otrzymała tytuł doktora sztuki, a także zdobyła nagrodę „Fryderyk” w kategorii album solowy za płytę: „Rode: 24 Caprices for Solo Violin”.

Doceniana jako solistka podczas wielu koncertów w Europie (Francji, Estonii, Włoszech, Czechach, Niemczech, Szwajcarii, Austrii), Azji (Chinach,Korei Południowej, Japonii) i Ameryce Północnej. Dwukrotnie występowała w jednej z najsłynniejszych sal koncertowych świata – nowojorskiej Carnegie Hall.

W roli solistki występowała m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej, Orkiestrą Symfoniczną im. Janačka w Ostrawie, Orkiestrą NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz z wieloma innymi.

Oprócz kariery solowej jest bardzo oddana kameralistyce. Współpracuje ze znakomitymi muzykami w kilku zespołach kameralnych. Od 2019 roku jest prymariuszką Lutosławski Quartet. Gra także w Chopin Piano Quintet, Chromatophonic Trio oraz Tansman Trio. Jest asystentką w klasie skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Roksana grana skrzypcach Johanna Augustina Wagnera z 2009 roku.

Mateusz Stankiewicz to wielokrotnie nagradzany i wszechstronny akordeonista, kameralista, doktor sztuk muzycznych, który zdobywał laury na prestiżowych konkursach o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim m.in. w Klingenthal, Sanoku, Castelfidardo, Popradzie i Wilnie.

W roku 2022 otrzymał stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska”. Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie Klaudiusza Barana. Wielokrotnie uczestniczył w mistrzowskich kursach interpretacji, pracując pod kierunkiem takich pedagogów jak Mie Miki, Geir Draugsvoll, Matti Rantanen, Claudio Jacomucci, Stefan Hussong czy Elżbieta Rosińska.

Artysta brał udział w wielu festiwalach jako solista i kameralista, m.in. podczas festiwalu Warszawska Jesień, Musica Moderna, Nowe Horyzonty, Strefa ciszy, Warszawa Singera, Smykofonia, Emanacje, Letnie koncerty na Grochowskiej. Występował w Pałacu Prezydenckim, Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Zamku Królewskim w Warszawie, Filharmonii Narodowej, Łódzkiej, Bałtyckiej oraz za granicą (Węgry, Litwa, Włochy, Ukraina, Słowacja, Niemcy, Francja).

Ważnym elementem jego działalności jest współpraca z polskimi oraz zagranicznymi kompozytorami młodego pokolenia, m.in. Andrzejem Karałowem, Wojciechem Kostrzewą, Marcinem Piotrem Łopackim, Kirsten Milenko, Tylerem Versluisem. Współpraca ta zaowocowała wieloma utworami, które artysta miał okazję prawykonać.

W 2022 roku ukazała się pierwsza płyta solowa artysty, na której znalały się dwie sonaty fińskiego kompozytora Kalevi'ego Aho. Dzieła te uważane są za jedne z najtrudniejszych w literaturze akordeonowej. Mateusz Stankiewicz jest członkiem duetu Dziołak/Stankiewicz, którego główny cel artystyczny polega na propagowaniu nowej muzyki polskiej na akordeon i klarnet. Duet otrzymał stypendium Banku Société Générale na nagranie płyty, na której znalazły się utwory dedykowane zespołowi. Płyta Andrzej Karałow: De invitatione mortis (Chopin University Press, UMFC CD 124–125) z ich udziałem była nominowana do Fryderyka 2021.

fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin
fot. Polskie Radio Koszalin