W centrum Warszawy pojawiły się plakaty skierowane do Google, aby z okazji święta wykorzystać specjalny logotyp - tzw. Doodle - zaprojektowany przez romską artystkę Małgorzatę Mirgę-Tas.
Billboardy skierowane zostały także do innych gigantów technologicznych - Netflixa i Mety. Organizatorzy chcą, aby akcja oznaczona hashtagiem #StopRomofobii pozwoliła społeczności romskiej w pełni korzystać z cyfrowych usług, np. wykorzystując emoji z romską flagą.
- Wskazujemy, że Romowie to obywatele świata, osoby, które pracują, płacą podatki, działają w świecie nauki i biznesu - mówiła Karolina Kwiatkowska z Centralnej Rady Romów w Polsce, organizacji, która przygotowała kampanię billboardową.
- Chcemy wzbudzić dyskusję na temat sytuacji społeczności romskiej, ale też braku dostępu do tego typu platform i szeroko rozumianych mediów - dodał Karol Kwiatkowski z CRR.
Międzynarodowy Dzień Języka Romskiego ustanowiono w 2009 roku z inicjatywy Międzynarodowego Związku Romów i organizacji „Kali Sara”.
Według danych Narodowego Spisu Powszechnego z 2021 roku w Polsce żyje 13 tysięcy osób należących do społeczności romskiej. W województwie zachodniopomorskim mieszka blisko 800 osób podchodzenia romskiego.
ms/zas
