fot. pixabay.com
Spada poczucie satysfakcji z wykonywanej pracy - wynika z badania „Szczęście w pracy Polaków” przeprowadzonego przez agencje Jobhouse i Great Digital. W skali od 1 do 10 nasi rodacy oceniają satysfakcje ze swojego życia zawodowego na 6,9 punktu. To dokładnie o jeden punkt mniej niż rok temu.

Na poziom zadowolenia Polaków z życia, także tego zawodowego, ma wpływ wiele czynników. Najważniejszym z nich od wielu lat są zarobki. I choć te nie spadły, to szalejąca inflacja i rosnące koszty życia wpłynęły na siłę nabywczą pensji naszych rodaków. I właśnie to jest jeden z powodów spadku zadowolenia Polaków ze swojej pracy, niż jeszcze rok temu.

Wzrósł natomiast odsetek ludzi, dla których to właśnie wysokość zarobków jest najważniejszym elementem wpływającym na satysfakcję z pracy. W tym roku na ten czynnik wskazało 89 proc. respondentów - o dwa procent więcej niż w roku ubiegłym.

Spora grupa badanych jako warunek uzyskania zadowolenia z pracy wskazała współpracowników, na których można liczyć (83 proc.), dla 81 proc. respondentów ważnym elementem jest możliwość rozwoju, a dla 80 proc. - przyjazna atmosfera w miejscu pracy. W przypadku tego ostatniego czynnika, widać wyraźną zmianę w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wtedy dobry klimat w pracy był ważny dla 75 proc. badanych. Nic się nie zmieniło za to w kwestii przyjaznych relacji z przełożonym. Ten element pozwala czerpać satysfakcje z pracy 77 proc. badanych.

Tegoroczny raport jest ważnym sygnałem dla pracodawców. Wynika z niego bowiem nie tylko to, że spada zadowolenie Polaków z pracy, ale także oceny, jaką wystawili swoim chlebodawcom. Zdaniem ankietowanych pracodawcy nie robią zbyt wiele, by podnieść poziom zadowolenia u pracowników – ich wysiłki zostały ocenione na 5,8 punktu w dziesięciopunktowej skali. To punkt niżej niż w roku ubiegłym. Co więcej, znaczna część ankietowanych nie poleciłaby pracy w swojej firmie.

Prezes zarządu agencji Jobhouse Natalia Bogdan w komentarzu do tej części raportu zasugerowała, że aby zapobiec odejściom czy frustracji pracowników, warto przeprowadzić wśród nich anonimowe badanie. I dowiedzieć się, czego potrzebują, za co cenią swoją pracę i co oddziałuje na nich negatywnie.

- Jak wynika z raportu, wiele osób czuje, że ich pracodawcy nie starają się o polepszenie warunków czy atmosfery w pracy. Warto pokazać, że jest inaczej. Tylko mając konkretne informacje, można trafić w czuły punkt, zweryfikować, gdzie są problemy i co możemy poprawić - radzi Natalia Bogdan.

PAP/zn