źródło:@Polferries ·Przewoźnik wodny/promowy
Prezes PŻB Andrzej Madejski przekazał, że umowa z armatorem została podpisana na wyczarterowanie statku z opcją wykupu. Jednostka ma mieć 216 m długości, 28 m szerokości i ponad 3 km linii ładunkowej. Prom będzie mógł przewieźć tysiąc osób w 230 kabinach.
- To jest zabezpieczenie interesów PŻB w ramach funkcjonowania
na liniach bałtyckich, a przede wszystkim zwiększenie możliwości
konkurencyjnych. Dla nas rzeczą podstawową jest to, aby właśnie
Polska Żegluga Bałtycka, jako drugi największy polski armator,
realizowała program odnawiania floty i w ten sposób wzmacniała się
na Morzu Bałtyckim - powiedział w Kołobrzegu wiceminister Ministerstwa Infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Dodał, że linie Świnoujście-Ystad i Gdańsk-Nynashamn są dla
PŻB kluczowe i zapewnił, że zostanie dołożone maksimum starań,
aby wzmacniać polskich armatorów i że program budowy promów dla PŻM i
PŻB przebiega według planu.
Prezes PŻB Andrzej Madejski przekazał, że umowa z armatorem
została podpisana na wyczarterowanie statku na 10 lat, po sześciu będzie można go
wykupić.
Jednostka ma mieć 216 m długości, 28 m szerokości i ponad 3 km
linii ładunkowej. Prom będzie mógł przewieźć tysiąc osób w
230 kabinach. Dodał, że prom ma zostać dostarczony do PŻB w drugiej połowie
2024 r. Zapytany o koszty odpowiedział, że są to dane utajnione.
Umowa została podpisana z włoskim armatorem, a statek jest budowany w
stoczni Visentini. Będzie pływał na linii Świnoujście-Ystad.
- Jednostka będzie napędzana napędem konwencjonalnym,
ale także przystosowana do napędu na dual fuel, paliwem gazowym -
powiedział Madejski.
Czesław Hoc, członek Sejmowej Komisji Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, poseł Prawa i Sprawiedliwości podkreślił: - Mamy kapitalne perspektywy rozwoju naszej firmy. Nabieramy mocy. Razem z PŻM jesteśmy potentatem na rynku żeglugi promowej i w żaden sposób nie damy się z niego wypchnąć.
Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) otrzymała dofinansowanie
140 mln zł z budżetu państwa, które miało za zadanie, jak
przekazano na początku roku, „wypełnić lukę inwestycyjną w
ramach uzupełnienia tonażu w 2023 roku do momentu wejścia do
eksploatacji nowych jednostek”.
ma/PAP/zas