fot. Jarosław Banaś
PKP poinformowały w czwartek o podpisaniu umowy z wykonawcą modernizacji i przekazaniu placu budowy. Dworzec ma być otwarty w pierwszej połowie 2024 roku.

„Renowację przejdzie elewacja, która zostanie pokryta w większości cegłą klinkierową. W niższej parterowej części budynku planuje się odtworzenie muru pruskiego. Znajdzie się on również tuż pod hełmem wieży o wysokości 17,5 metra, która odzyska historyczny, bardziej spiczasty kształt oraz iglicę” - poinformowało w czwartek biuro prasowe Polskich Kolei Państwowych.

Jak dodano, odtworzone na wzór historycznych zostaną również stolarka okienna i drzwiowa, w tym wielkopowierzchniowe, łukowe okna holu głównego, a także modernistyczne, ośmiokątne, zlokalizowane w elewacji od strony miasta: „Poddaną renowacji elewację i bryłę dworca podkreśli nocna iluminacja”.

- Cieszę się, że zabytkowy dworzec w Kołobrzegu odzyska swój historyczny charakter i jednocześnie stanie się nowoczesną oraz komfortową przestrzenią obsługi podróżnych. Dzięki inwestycji zostanie wdrożonych również szereg rozwiązań przyjaznych środowisku oraz osobom z niepełnosprawnościami - powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki.

Jak zaznaczył wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, przebudowa dworca w Kołobrzegu to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei: - Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką i ważnym punktem na mapie miasta oraz ułatwi pasażerom podróżowanie po województwie. Dodał, że w ramach rządowego Programu Inwestycji Dworcowych do 2023 roku przeznaczone zostaną ponad dwa miliardy złotych na modernizację prawie dwustu obiektów.

Hol kołobrzeskiego dworca ma być po remoncie centrum obsługi podróżnych. Konserwację przejdzie fryz z motywem roślinnym, ściany i sufity zostaną pomalowane na jasny kolor, a posadzki utrzymane w kolorze antracytowym. „W holu nowymi elementami wystroju wnętrza będą koliste żyrandole o nowoczesnym stylu, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty na rozkłady jazdy, zegar oraz ławki z drewnianymi siedziskami” - podano.

Przy holu ma się mieścić przestronna poczekalnia. W strefie obsługi podróżnych znajdą się kasy biletowe, pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi, informacja turystyczna oraz lokale na wynajem. We wschodniej części obiektu będzie natomiast dworzec autobusowy wraz z trzema kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie związane z obsługą podróżnych mają być klimatyzowane.

Dworzec ma być też bardziej komfortowy dla osób z niepełnosprawnościami - w tym dla osób niedowidzących i niewidomych, a także bardziej ekologiczny.

Jak wyjaśniono w komunikacie, budynek zostanie ocieplony od wewnątrz, a stratom ciepła zapobiegnie również nowa stolarka okienna i drzwiowa oraz kurtyny powietrzne zamontowane w holu dworca: „W budynku zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła, wentylację z odzyskiem ciepła oraz BMS (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami i optymalizujący zużycie wody oraz energii elektrycznej i cieplnej”.

Dworzec będzie również pozyskiwał „zieloną energię” z paneli fotowoltaicznych, zlokalizowanych na dachu wiaty rowerowej ustawionej w sąsiedztwie budynku. Na dworcu ma być również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.

Koszt przebudowy dworca w Kołobrzegu to 24,36 miliona złotych brutto.

PAP/rz

Posłuchaj

materiał Jarosława Banasia
  • 00:00:00 | 00:00:00
::