fot. twitter.com/PKPIntercity
PKP Intercity odebrało już pierwsze 8 z puli 81 nowych wagonów wyprodukowanych przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski – poinformowano w środę na konferencji prasowej w Poznaniu. Wartość całego kontraktu wynosi niemal 700 mln zł.

- Polska kolej z roku na roku rozwija się w coraz szybszym tempie, dzięki czemu Polacy chętniej korzystają z usług PKP Intercity. Nowoczesne wagony wyprodukowane w Fabryce Pojazdów Szynowych pozwolą narodowemu przewoźnikowi zaprezentować jeszcze lepszą ofertę dla podróżnych – podkreślił w środę w Poznaniu Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.

Premierowy wagon po raz pierwszy PKP Intercity pokazało w trakcie ubiegłorocznych targów TRAKO w Gdańsku, a już niedługo pasażerowie będą mogli wsiąść do nowo wyprodukowanych pojazdów. Nowoczesne wagony zostaną włączone do składów InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC), które będą kursować na trasach: Warszawa – Kraków – Zakopane, Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała, Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa, Warszawa – Wrocław – Warszawa, Warszawa – Szczecin – Warszawa, Warszawa – Berlin – Warszawa, Gdynia – Berlin – Gdynia, Kraków – Berlin – Kraków, Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia, oraz Wrocław – Gdynia.

Prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk podkreślił, że „to ważny dzień dla wszystkich, przede wszystkim pasażerów. Dostajemy coraz lepszy tabor, pasażerowie doceniają to, jak ważna jest jakość”.

Jak poinformowano na konferencji prasowej, odebranych 8 wagonów to pojazdy bezprzedziałowe 2. klasy. Ponadto flotę PKP Intercity wzmocni jeszcze: 7 wagonów przedziałowych 1. klasy; 19 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy; 27 wagonów przedziałowych 2. klasy; 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery); 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

PKP Intercity odebrało również pierwsze 2 zmodernizowane spalinowe lokomotywy uniwersalne nowej serii SU4220. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Pojazdy zyskały dwa nowoczesne silniki spalinowe, spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage V. Nowym rozwiązaniem, w które zostały wyposażone lokomotywy jest mikroprocesorowe sterowanie poprawiające właściwości trakcyjne pojazdów, a także pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa. Modernizacja zwiększyła bezpieczeństwo pracy lokomotywy, a także niezawodność. Łącznie do przewoźnika trafi 13 takich pojazdów.

Wartość kontraktu napraw P5 z modernizacją wynosi 90,3 mln zł brutto. Modernizacja jest współfinansowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinansowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.

Realizowane umowy to kolejne przykłady współpracy PKP Intercity z H. Cegielski - Fabryką Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,3 mln zł brutto. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,25 mld zł brutto.


PAP/od