fot. flickr.com
Zarząd województwa zachodniopomorskiego zaakceptował ofertę firmy Newag na dostarczenie dwóch pociągów hybrydowych; koszt ich zakupu przekracza 49 mln zł brutto. Pojazdy mają się pojawić na torach do końca 2021 roku.
Oferta firmy Newag S.A. była jedyną, jaka wpłynęła w ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego postępowaniu przetargowym - poinformowały w środę służby prasowe urzędu. Komisja przetargowa stwierdziła, że oferta spełnia wszystkie warunki określone w specyfikacji. Teraz Urząd Zamówień Publicznych przeprowadzi kontrolę przetargu. Jego pozytywna ocena pozwoli na podpisanie umowy z dostawcą.
- Niezmiennie zależy nam na ekologii i komforcie podróżnych - powiedział zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz. Jego zdaniem zakup jednostek hybrydowych jest ważną inwestycją dla regionu, ponieważ linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane.
Jak podał urząd, Pomorze Zachodnie ma szansę stać się pierwszym regionem posiadającym w swej flocie pojazdy dwunapędowe. Do ich zalet należą m.in. wysokie przyspieszania właściwe pojazdom elektrycznym. Pojazdy dwunapędowe mogą również poruszać się po liniach niezelektryfikowanych.
Przetarg obejmuje zakup dwóch pojazdów z możliwością kupna 10 kolejnych. Termin realizacji całego zamówienia to lata 2020 - 2022.
Tabor dwunapędowy pozwoli na wprowadzenie do dotychczasowej oferty bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Główny - Kołobrzeg - Koszalin - wynika z informacji urzędu. Ponadto, nowe pociągi mogą być wykorzystane na zmodernizowanej linii kolejowej Szczecinek - Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację Szczecin Główny - Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje związane z taborem w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w większości były sfinansowane pieniędzmi z Unii Europejskiej.