Parlamentarny Zespół ds. budowy drogi ekspresowej Via Pomerania opracował kilka koncepcji trasy Słupsk-Bydgoszcz. W części z nich droga nie przebiegałaby przez Bytów, czego domaga się Ministerstwo Obrony Narodowej.

Droga Via Pomerania ma być wybudowana w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski. Doradca Ministra Obrony Narodowej Maciej Samsonowicz zaznacza, że przebieg trasy musi być uzgodniony z resortem: - Oczywiście MON nie jest od wyznaczania dokładnej trasy. Natomiast zaznaczyliśmy kluczowe punkty, przez które musi być wyznaczona. Przykładowo przez Bytów będzie przebiegać linia kolejowa i trasa ekspresowa VIA Pomerania musi tam przebiegać. Jedna rzecz jest pewna. Jedynym obowiązującym dokumentem z punktu widzenia obronności kraju dla tej trasy jest Pakt dla Bezpieczeństwa Polski.

Wyjaśnień ws. inwestycji domaga się europoseł PiS Piotr Müller: - Parlamentarny zespół ds. budowy trasy opracowuje wariant drogi. Z kolei MON, Ministerstwo Infrastruktury i GDKKIA pracują nad inną koncepcją. Mamy do czynienia z chaosem, co nas bardzo niepokoi.

Przewodniczący Parlamentarnego zespołu ds. budowy drogi ekspresowej Via Pomerania Stanisław Lamczyk zaznaczył, że opracowano pięć koncepcji przebiegu nowej drogi ekspresowej. Poseł Koalicji Obywatelskiej zapewnia, że ostateczna trasa powstanie w konsultacji z MON: - W naszych koncepcjach pokazaliśmy plus i minusy każdego z wariantów. Teraz musimy to zgrać z projektem MON, na który cały czekamy. Myślę, że dojdziemy do wspólnego zdania w kwestii ostatecznego przebiegu drogi.

Według wstępnych szacunków droga Via Pomerania ma powstać za siedem lat. Koszt tej inwestycji ma wynieść ponad 12 miliardów złotych.

Marcin Turalski

Posłuchaj

materiał Marcina Turalskiego Stanisław Lamczyk - przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. budowy drogi ekspresowej Via Pomerania Maciej Samsonowicz - doradca ministra obrony narodowej Piotr Müller - europoseł PiS