Wykonawcę obwodnicy Złocieńca w ciągu drogi krajowej nr 20 wyłoniono w przetargu, do którego stanęło osiem firm. Oferta spółki PORR była najtańsza. Koszty projektu i budowy nowej drogi o długości 7,8 km wyceniono na 141,4 mln zł. Rozpoczęcie prac w terenie planowane jest w I kwartale 2027 r., a realizacja ma zakończyć się latem 2029 r.
W środę w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Łukasz Lendner podpisał umowę z przedstawicielami PORR.
- Budujemy tak naprawdę dwie obwodnice, obejście dwóch miejscowości - Złocieńca i Rzęśnicy. Pierwotnie ta obwodnica w ciągu DK 20 miała być 3 kilometry krótsza – przypomniał Lendner.
Dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA podkreślił, że na odcinku drogi krajowej nr 20 w okolicach Złocieńca często dochodziło do wypadków. Obwodnica poprawi bezpieczeństwo i komfort mieszkańców, ponieważ ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza tereny zabudowane.
Samorządowy wskazywali podczas podpisania umowy w ZUW w Szczecinie, że w niektórych miejscach droga biegnie bardzo blisko zabudowań. - Szczególnie dla mieszkańców Złocieńca to dobra wiadomość, bo tam droga krajowa przechodzi przy parapecie – powiedział starosta drawski Jacek Kozłowski.
Burmistrz Złocieńca Małgorzata Głodek potwierdziła, że DK 20 w Złocieńcu przebiega w niektórych miejscach tylko 40 cm od okien budynków przy ul. Drawskiej. - Ta inwestycja, od wielu lat oczekiwana przez mieszkańców, odciąży centrum miasta - wskazała.
Drogowe obejście Złocieńca w ciągu DK20 to ósma w woj. zachodniopomorskim inwestycja z rządowego programu budowy obwodnic, która wejdzie w fazę realizacji. Przetarg przewidywał formułę „projektu j buduj”. Jak wyjaśnił dyrektor Lendner, w II kwartale 2026 r. powinien zostać złożony wniosek ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej).
Wykonawca ma 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i 20 miesięcy - z wyłączeniem okresów zimowych - na realizację zadania.
Zaplanowany nowy odcinek DK20 od południa ominie Złocieniec oraz znajdującą się na zachód od miasta miejscowość Rzęśnica. Obwodnica będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Lendner podczas konferencji przedstawił szczegóły inwestycji. Wyjaśnił, że obwodnica rozpocznie się rondem przed miejscowością Rzęśnica. Następnie po około 200 m przejdzie wiaduktem pod linią kolejową nr 210 i po kolejnych 600 m przekroczy wiaduktem drogę powiatową do miejscowości Kosobudy. Dalej, przez ok. 2 km, trasa będzie biegła przez pola, a następnie - przez las. Na przecięciu z ul. Żeromskiego zaplanowane jest skrzyżowanie, kolejne będzie na przecięciu z ul. Mirosławiecką. Następnie obwodnica zmieni swój przebieg na północno-wschodni.
Po wyjściu z obszaru leśnego trasa wiaduktami przejdzie nad ul. Piaskową, linią kolejową nr 410, mostem przekroczy linię kolejową nr 210 i rzekę Wąsawę. Dalej będzie przebiegała na zachód od dawnego wysypiska śmieci, aby włączyć się w przebieg DK20 w pobliżu istniejącej stacji paliw i skrzyżowania z drogą do Budowa (ul. Czwartaków).
W przetargu na budowę obwodnicy Złocieńca (DK20) głównym kryterium oceny ofert była cena (60 proc.). Za przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe można było uzyskać 30 proc. pkt, za dłuższą gwarancję na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze - 10 proc. Najdrożej (ponad 236 mln zł) koszty realizacji zadania wyceniła firma Strabag.
W rządowym „Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030” ujęto dziewięć inwestycji drogowych. W grudniu 2024 r. oddano do użytku obwodnicę Gryfina w ciągu DK31, w kwietniu br. obwodnicę Szczecinka w ciągu DK20. Wiosną rozpoczęła się budowa obwodnicy Szwecji. Na etapie decyzji ZRID są obwodnice Rusinowa i Wałcza na DK22 oraz Stargardu na DK20. Pod koniec lipca podpisano umowę z wykonawcą obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13, prace budowlane mają ruszyć jesienią. Natomiast dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, wymagane jest ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
PAP/ar